12.08.2004
Europeisk eller amerikansk?
Joint Strike Fighter eller Typhoon Eurofighter? Amerikansk eller europeisk teknologi? Det er dette politikerne må bestemme seg for.
Og det er ikke småbeløp det er snakk om. 40 milliarder skattekroner skal investeres i nye kampfly for Forsvaret. Avgjørelsen skal tas i 2008. Hvis politikerne klarer.
Men kan vi stole på det, og kan vi stole på at avgjørelsen blir til innbyggernes beste? Det er jo deres penger det gjelder. Det er grunn til å være skeptisk.
For nå har amerikanerne sagt at de landene som har vært med på JSF-programmet (altså utviklingen av Joint Strike Fighter), og som ennå ikke har skaffet seg utviklingskontrakter, ikke kan vente seg noen stor fremtidig produksjon.
Norge, som er deltaker i programmet, og som til nå har betalt inn en milliard kroner til dette prosjektet, er dessverre ikke blant disse.
Så mange spør seg om det ikke er bedre å droppe den amerikanske produsenten Lockheed Martin og heller satse europeisk, der sjansene for å få kontrakter om levering av deler og utstyr er større.
Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet går inn for dette, og også andre partier begynner å bli kritiske til det amerikanske prosjektet. Men forsvarskomiteens leder, Marit Nybakk, som nylig har vært i USA og orientert seg, har håp om at kontrakter vil komme og ønsker å fortsette samarbeidsavtalen.
Dette er bare starten. Hva kan vi ikke vente oss av avisskriverier og politiske debatter i de nærmeste årene? Om flyteknologi. Om kommunikasjonsteknologi. Om forsvarspolitikk og internasjonale allianser.
Det kan sikkert bli underholdende, men la oss for Guds skyld håpe at politikerne er så ansvarsbevisste at det blir en avgjørelse som er til det beste for det norsk forsvaret, og som samtidig styrker norsk industri og teknologi.
Med fregattsaken i frisk erindring bør vi kanskje ikke glede oss for tidlig, men det er lov å håpe.
Og det er ikke småbeløp det er snakk om. 40 milliarder skattekroner skal investeres i nye kampfly for Forsvaret. Avgjørelsen skal tas i 2008. Hvis politikerne klarer.
Men kan vi stole på det, og kan vi stole på at avgjørelsen blir til innbyggernes beste? Det er jo deres penger det gjelder. Det er grunn til å være skeptisk.
For nå har amerikanerne sagt at de landene som har vært med på JSF-programmet (altså utviklingen av Joint Strike Fighter), og som ennå ikke har skaffet seg utviklingskontrakter, ikke kan vente seg noen stor fremtidig produksjon.
Norge, som er deltaker i programmet, og som til nå har betalt inn en milliard kroner til dette prosjektet, er dessverre ikke blant disse.
Så mange spør seg om det ikke er bedre å droppe den amerikanske produsenten Lockheed Martin og heller satse europeisk, der sjansene for å få kontrakter om levering av deler og utstyr er større.
Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet går inn for dette, og også andre partier begynner å bli kritiske til det amerikanske prosjektet. Men forsvarskomiteens leder, Marit Nybakk, som nylig har vært i USA og orientert seg, har håp om at kontrakter vil komme og ønsker å fortsette samarbeidsavtalen.
Dette er bare starten. Hva kan vi ikke vente oss av avisskriverier og politiske debatter i de nærmeste årene? Om flyteknologi. Om kommunikasjonsteknologi. Om forsvarspolitikk og internasjonale allianser.
Det kan sikkert bli underholdende, men la oss for Guds skyld håpe at politikerne er så ansvarsbevisste at det blir en avgjørelse som er til det beste for det norsk forsvaret, og som samtidig styrker norsk industri og teknologi.
Med fregattsaken i frisk erindring bør vi kanskje ikke glede oss for tidlig, men det er lov å håpe.