12.08.2004
Danmark setter idéutvikling i system
Ved bruk av en metode som kalles Creative Idea Solution (CIS) har Danfoss i samarbeid med Teknologisk Institut i Danmark fått 15 personer til å klekke ut 2000 produktideer – på to dager!
Det er riktignok ikke alle ideene som lar seg gjennomføre. De 2000 ideene blir kokt ned til 60 prosjekter som blir nærmere vurdert. Av disse 60 blir sannsynligvis bare fem til åtte prosjekter realisert.
Metoden CIS er utviklet av Henning Jakobsen ved Center for opfindelser og Kreativitet på Teknologisk Institut og Simon Olling Rebsdorf ved Aarhus Universitet.
Metoden går ut på å sette sammen mennesker med forskjellige kunnskaper og personlighet og samtidig trekke inn eksterne forskere, eksperter og andre som kan hjelpe til med å bryte ned tilvante tankemønstre og skape uventede og originale ideer med forankring i virkeligheten.
Fire grupper
Etter CIS-metoden skal idéutviklingsgruppen bestå av fire undergrupper: En gruppe består av personer som blir påvirket av produktet på en eller annen måte, for eksempel kunder eller brukere.
Den andre gruppen består av personer som skal leve av produktet, for eksempel virksomheten eller underleverandører. Den tredje gruppen består av eksperter fra forskjellige bransjer med relevans til produktet.
Den siste gruppen, som kalles wild ghosts og kan bestå av tidligere oppfinnere, ”kaospiloter”, journalister, filosofer og designere.
Metoden CIS er utviklet av Henning Jakobsen ved Center for opfindelser og Kreativitet på Teknologisk Institut og Simon Olling Rebsdorf ved Aarhus Universitet.
Metoden går ut på å sette sammen mennesker med forskjellige kunnskaper og personlighet og samtidig trekke inn eksterne forskere, eksperter og andre som kan hjelpe til med å bryte ned tilvante tankemønstre og skape uventede og originale ideer med forankring i virkeligheten.
Fire grupper
Etter CIS-metoden skal idéutviklingsgruppen bestå av fire undergrupper: En gruppe består av personer som blir påvirket av produktet på en eller annen måte, for eksempel kunder eller brukere.
Den andre gruppen består av personer som skal leve av produktet, for eksempel virksomheten eller underleverandører. Den tredje gruppen består av eksperter fra forskjellige bransjer med relevans til produktet.
Den siste gruppen, som kalles wild ghosts og kan bestå av tidligere oppfinnere, ”kaospiloter”, journalister, filosofer og designere.