12.06.2004
Læring på arbeidsplassen viktigst for servicenæringen
En ny undersøkelse fra Vox viser at servicenæringen er best til å bruke arbeidsplassen som læringssted.
Hele 85 % av bedriftsledere mener at opplæringen fører til at medarbeidere i servicenæringen mestrer arbeidsoppgavene bedre. Lederne i denne næringen er de som sier seg mest enige i at de ansatte har utbytte av opplæringen.
Gjennomsnittet for alle bransjene er 78 %. Undersøkelsen viser også at også lederne innenfor helse- og sosialsektoren legger minst vekt på læring på arbeidsplassen. For å oppnå høy skår i bruk av arbeidsplassen som læringssted må opplæringen både skje på arbeidsplassen, i arbeidstiden og være relatert direkte til arbeidsoppgavene.
Halvårlig undersøkelse
Vox-barometeret er basert på et utvalg av 1500 norske virksomheter i privat og offentlig sektor og 2000 arbeidstakere. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 1.–25. mars i år og planlegges gjennomført halvårlig.
De fire temaene i vårens undersøkelse er arbeidsplassen som læringssted, basisferdigheter, realkompetanse og introduksjonsprogrammet for flyktninger.
Gjennomsnittet for alle bransjene er 78 %. Undersøkelsen viser også at også lederne innenfor helse- og sosialsektoren legger minst vekt på læring på arbeidsplassen. For å oppnå høy skår i bruk av arbeidsplassen som læringssted må opplæringen både skje på arbeidsplassen, i arbeidstiden og være relatert direkte til arbeidsoppgavene.
Halvårlig undersøkelse
Vox-barometeret er basert på et utvalg av 1500 norske virksomheter i privat og offentlig sektor og 2000 arbeidstakere. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 1.–25. mars i år og planlegges gjennomført halvårlig.
De fire temaene i vårens undersøkelse er arbeidsplassen som læringssted, basisferdigheter, realkompetanse og introduksjonsprogrammet for flyktninger.