Meny
20.05.2004

”Queen Mary 2” – et flytende palass

”Queen Mary 2” (QM2) slår alle tidligere rekorder for passasjerskip både når det gjelder pris og størrelse.
Skipet har gjennomført sin første turer, og det har innfridd alle forventninger, skal vi tro eieren, det britiske rederiet Cunard. Nå står skipet foran nye, store oppgaver.

Hele herligheten har kostet sju milliarder kroner, et svimlende beløp. Color Fantasy, verdens største cruiseskip med bildekk, har kostet 2, 5 milliarder kroner. QM2 er på 150 000 tonn dødvekt.

Tidligere ”Queen Elisabeth 2” var på 70 000 tonn. Det er 345 meter langt (tilsvarende lengden på fire fotballbaner) og 72 meter høyt fra kjølen til toppen av pipa. (Høyden måtte reduseres noe for at skipet skulle kunne passere under Verazzano Bridge i New York.).

Skipet, som har hele 17 dekk for passasjerer (pluss to for mannskap og offiserer) og 1310 lugarer (80 % med egne balkonger), tar 3000 passasjerer. Makshastigheten er 30 knop, dobbelt så hurtig som hastigheten til cruiseskipene i Karibia.

Velutstyrt
QM2 har seks restauranter og 14 barer, og i tillegg klubber, diskoteker, et kasino, planetarium, bibliotek,  ”toetasjes” teater, fem svømmebassenger og et stort selskapslokale. Så det skal ikke være så lett å kjede seg for passasjerene.

Det tok arkitekter, ingeniører og marineeksperter to å konstruere skipet på tegnebrettet. Så er det også blitt riktig flott.

Cruise og transatlantisk trafikk
Skipet skal settes inn i den transatlantiske ruten mellom Southampton og New York. Men det vil også gå i cruisetrafikk i Middelhavet, Nord-Europa, Karibia, Sør-Amerika og Canada. Under de olympiske sommerleker i Athen senere i år skal skipet fungere som flytende hotell.

Miljøet i første rekke
QM2 skal være et av verdens mest miljøvennlige skip. Det er tenkt miljø i alle sammenhenger. Egne gassturbiner skal hjelpe dieselmotorene til å forbrenne drivstoffet så godt som overhodet mulig.

Eksosen skal nærmest være røykfri. Skipet har videre et innebygd gjenvinningsanlegg for kloakken slik at det ikke skal være utslipp i sjøen. 

Anlegget som sørger for luftsirkulasjonen, er konstruert slik at det ikke skal avgi gasser som kan skade ozonlaget eller som bidrar til global oppvarming, og den utvendige malingen inneholder ikke stoffer som kan skade miljøet.

Mye teknologi
Den 50 meter lange navigasjonsbroen har de aller mest moderne instrumenter man kan tenke seg. Her finnes skjermer for avlesning av radarsignaler, navigasjonsskjermer, forskjellige apparater for manøvrering, apparater for måling av vannforbruket og nivået i ballasttankene samt værvarslingsutstyr.

Skipet er videre utstyrt med fire regulerbare og enorme ”sidefinner” (stabilisatorer) som reduserer skipets slingring med 90 %.  Hver av stabilisatorene er på 15 kvadratmeter og veier 70 tonn.

De kan skyves automatisk ut og inn i løpet av 30 sekunder. Skipet er bygd av det franske verftet Chantiers de l’Antique med eksperthjelp fra flere europeiske land.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no