Meny
16.02.2004

Lav smitterisiko fra omluft i flykabiner

Forskere fra Norges byggforskningsinstitutt har utført et enkelt eksperiment på et rutefly for å sammenlikne smitterisikoen fra nærhet og omluft i flykabiner. Forsøket bekrefter at smittespredning i flykabiner i hovedsak sannsynligvis ikke skjer gjennom ventilasjonssystemet.
Epidemiologiske undersøkelser viser ikke hele flylaster med syke passasjerer, sier forsker James P. Rydock, som ledet eksperimentet ved Byggforsk.

De viser at i enkelte tilfeller kan passasjerer som sitter nært inntil smittefarlige passasjerer, muligens være utsatt på lange flyreiser. Man har derfor antatt at den delvise resirkuleringen av kabinluft som er vanlig i dag, ikke er noe smitteproblem.

Vårt eksperiment støtter denne antakelsen, fortsetter Rydock, – og hjelper kanskje til med å forklare hvorfor delvis resirkulering ikke er noe problem. Aerosolene som kommer fra f.eks. et nys i en høyventilert, moderne flykabin, blir nemlig så tynnet ut ved resirkuleringen at de ikke utgjør noen smitterisiko.

Dette gjelder selv om man ikke tar med i beregningen effekten fra resirkuleringsfiltrene i ventilasjonssystemet.

Forsøket ble gjennomført ved at en liten mengde ufarlig sporgass, som ikke ble stoppet av resirkuleringsfiltrene, ble sluppet ut ved et sete for å simulere et utslipp av smitte fra en smittefarlig passasjer som for eksempel nyser eller hoster.

Sporgasskonsentrasjoner ble målt både ved et sete i nærheten av utslippet og i et sete langt bort fra utslippet. Sporgass målt ved det nære punktet var hovedsakelig fra spredning direkte gjennom flykabinen, mens sporgass målt ved det fjerne punktet var fra omluft i flykabinens ventilasjonssystem.

Den høyeste sporgasskonsentrasjonen målt ved det nære punktet var 500 ganger større en den høyeste sporgasskonsentrasjon målt ved det fjerne punktet.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no