Firmaer trapper opp sin deltakelse på CeBIT:
Selv om enkelte bedrifter har trukket seg, er CeBIT et absolutt “must” for de store IKT-tilbyderne. Alcatel, Microsoft, Panasonic, Samsung og Sanyo – for bare å nevne noen eksempler – har alle utvidet sine arealer på CeBIT 2004 (18.–24. mars). I enkelte tilfeller har de booket større arealer enn noen gang tidligere.
Samsung Electronics øker
Samsung Electronics har økt sitt standareal med 53 %, og har et totalt utstillingsareal på mer enn 2000 kvadratmeter. I hall 21 er Samsung representert med 1600 kvadratmeter.
Firmaets stand i hall 1 vil være på ca. 500 kvadratmeter.“Vi benytter CeBIT sterkere enn før for å presentere vårt omfattende program for både forretningsanvendelser og privat bruk. En nøkkelfaktor er det brede internasjonale spekteret av besøkende og de mange beslutningstakerne,” sier Thomas Ferrero, Director Corporate Marketing.
Utvidet tilbud fra Panasonic
Panasonic Deutschland GmbH, Hamburg benytter CeBIT for å presentere sitt utvidede tilbud på et større areal enn tidligere. Ifølge Peter Weber (Manager Press & PR, Panasonic Marketing Europe) er CeBIT en av de viktigste internasjonale fagmessene for firmaet.
“Med utgangspunkt i vårt utvidede produktsortiment innen områdene kontorautomatisering, IT og telekommunikasjon samt forbrukerelektronikk øker Panasonic sin hovedstand i hall 1 fra 2 300 til 2 700 kvadratmeter. Det vil også være andre stands i hall 1 og 26.”
Fra hardware til applikasjoner og tjenester
Alcatel øker sitt utstillingsareal fra 700 til 1100 kvadratmeter. Ifølge Alf Henryk Wulf, ansvarlig for salg og markedsføring i Alcatel Germany, er CeBIT en utmerket indikator for teknologiske og økonomiske trender.
“Vi kan nå våre målgrupper for våre klassiske tilbud såvel som poensielle brukere av nye tjenester.” Markedsendringer har hatt en avgjørende betydning for Alcatel’s presentasjon på CeBIT. Hovedtyngden er endret fra hardvare mot applikasjoner og tjenester.
“På siste CeBIT-messe konsentrerte Alcatel seg om nye aspekter som telematikk-tjenester, meldingsformidling, bredbånd, UMTS og kommunikasjonsløsninger for små og mellomstore bedrifter.
Det finnes ikke noe sammenlignbart arrangement noe annet sted i verden hvor vi så intensivt kan komme sammen med kvalifiserte forretningspartnere”, sier Wulf.
LCD-prosjektorer, Digital Imaging og mobiltelefoner fra Sanyo
Sanyo Fisher Sales (Europe) GmbH, München vil presentere sitt produktsortiment på 700 kvadratmeter i hall 1 – en økning på 50 % sammenlignet med 2003.
Hovedtyngden av SANYO-presentasjonen på CeBIT 2004 blir LCD-projektorer, Digital Imaging og mobiltelefoner. Den viktigste strategiske grunnen til utvidelsen av arealet er intensiveringen av aktivitetene med de europeiske kundene.
“For oss er CeBIT i første rekke den adekvate plattform for presentasjon av våre nyutviklinger og i tillegg et bransjetreffpunkt for intensive diskusjoner med våre europeiske kunder”, understreker Keiichi Naito, direktør for Sanyo Fisher Sales (Europe) GmbH.
Microsoft tar over etter HP
Hewlett-Packard-standen i hall 1 vil ikke stå tom under CeBIT 2004. Microsoft tar over hele standen på 2000 kvadratmeter og vil lage en ny teknologipark spesielt rettet mot Windows-brukere.
Som i 2003 er firmaet også representert i hall 4 på ca. 4000 kvadratmeter med B2B-aktiviteter. Microsoft satser på å nå enda flere kunder og besøkende enn tidligere og vil tilpasse sine produktpresentasjoner mot spesifikke målgrupper.
“Med dette skrittet ønsker vi å understreke vår tilhørighet til CeBIT – og til Tyskland som forretningslokalisering,” sier Christine Ücker som er prosjektleder for Fairs & Events i Microsoft, München.
Hewlett-Packard blir imidlertid ikke helt borte fra CeBIT, men kommer til å være representert på forskjellige partnerstands. Ytterligere informasjoner om dette kommer i midten av januar.