29.04.2011
Miljøprisen 2011: gjør fiskeeksporten grønnere
En totalt redesignet fiskekasse kan spare miljøet for 155 000 tonn med CO2. Nå har emballasjeprodusentene BEWi og Vartdal sammen med designbyrået Inventas blitt belønnet med Miljøprisen 2011.
Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen er svært begeistret for den norske nyvinningen. – Norge eksporterer 37 millioner måltider med sjømat hver dag.
Da er det utrolig viktig at vi utnytter volumet best mulig.
Jeg håper sjømatnæringen, som er avhengig av et rent og friskt hav, lar seg inspirere av dette, sier statsråden.
Miljøprisen deles ut årlig på Designdagen til den bedriften som har utviklet et produkt eller en løsning med de fremste miljøegenskapene.
– Vi ønsker å løfte fram bedrifter som målrettet bruker design for å redusere miljøbelastningen.
Grønne verdier og bærekraftighet kommer stadig høyere på dagsorden både nasjonalt og internasjonalt og vil bli enda viktigere for selskaper som ønsker å hevde seg i fremtiden, sier Eline Strøm-Gundersen, prosjektleder i Norsk Designråd
Det vakte oppsikt da Norsk Designråd valgte å ikke dele ut prisen i fjor. – Desto mer gledelig at vi på nytt får anledning til å dele ut Miljøprisen.
BEWi er en verdig vinner. Sammen med konkurrenten Vartdal Plastindustrier står de bak en nyvinning som kan gjøre norsk fiskeeksport til en langt mindre miljøbelastende industri, sier Strøm-Gundersen.
Ville droppe lokket
Det hele startet med en enkel idé hos emballasjeprodusenten BEWi i Hamarvik i Sør-Trøndelag: ”Hva hvis vi erstatter lokket på fiskekassene våre med en enkel film?”
Resultatet ble et innovasjonsprosjekt som har potensial til fullstendig å endre måten laks pakkes og transporteres på – og som kan spare miljøet for flere tusen tonn med CO2.
– Vi begynte å se på fiskekassene som vi hadde produsert i 20 år og kom fram til at dette ikke var noe vi ville satse på de neste 20 årene.
Vi ønsket først og fremst å droppe lokkene.
Dette innebar at omsetningen vår ville synke med rundt 25 prosent, men vi kom fram til at det likevel ville lønne seg i det lange løp, forteller prosjektleder Christian Bekken i BEWi.
Konkurrenter gikk sammen
Familiebedriften BEWi tok derfor kontakt med familiebedriften Vartdal Plastindustrier i nabofylket Møre og Romsdal.
Kunne konkurrenten tenke seg å samarbeide om å utvikle en ny løsning? Resultatet ble at Vartdal med Konkurransetilsynets velsignelse kjøpte seg inn i prosjektet.
– Industrielle samarbeid av denne typen er helt nødvendig for å gjennomføre prosjekter med så stort omfang og risiko.
Sammen har vi laget en innovasjon som både sparer miljøet og reduserer kostnadene for kundene våre, sier Bekken.
Designbyrået Inventas ble trukket inn og satte i gang en omfattende jobb med informasjonsinnhenting og bruker- og markedsanalyser.
Fiskekassens livsløp fra vugge til grav ble kartlagt, og prosjektet ble løftet fra bare å gjelde et lokk til å handle om hele systemet rundt emballasjeløsningen.
Resultatet ble EPS Box, en lettere, sterkere emballasje som forsegles med en tynn film på slakteriet.
Boksen forenkler produksjonen og reduserer transportkostnader.
– I emballasjebransjen er både effektivitet og miljø viktigere enn noen gang. De to henger tett sammen: Bedrer du effektiviteten og minimerer svinnet, reduserer du også miljøbelastningen, påpeker Bekken.
40 millioner laksekasser
Norge eksporterer rundt 40 millioner kasser med laks hvert år.
Dersom EPS Box blir bransjestandard i Norge, innebærer det ifølge BEWi en miljøbesparelse på minst 155 000 tonn CO2 årlig.
I tillegg sparer bransjen rundt 100 millioner kroner i innkjøpskostnader.
Ifølge Bekken ligger 90 prosent av miljøinnsparingen på transportsiden.
– De siste 200 årene har verdens befolkningstall gått fra én milliard til omkring sju milliarder, og innen 2050 kan tallet være 10 milliarder.
Det stiller enorme krav både til matproduksjon og mattransport. Vi må rett og slett transportere mer mat og mindre emballasje, understreker han.
EPS Box ble lansert i juni 2010, og i mai i år ruller fullskalaproduksjonen i gang. Tiden imellom er brukt til å kjøre leverandørtester og sikre viktige kontrakter.
To av verdens største lakseprodusenter har allerede inngått avtale med BEWi, og bedriften tror boksen vil bli bransjestandard i løpet av 2011.
Da er det utrolig viktig at vi utnytter volumet best mulig.
Jeg håper sjømatnæringen, som er avhengig av et rent og friskt hav, lar seg inspirere av dette, sier statsråden.
Miljøprisen deles ut årlig på Designdagen til den bedriften som har utviklet et produkt eller en løsning med de fremste miljøegenskapene.
– Vi ønsker å løfte fram bedrifter som målrettet bruker design for å redusere miljøbelastningen.
Grønne verdier og bærekraftighet kommer stadig høyere på dagsorden både nasjonalt og internasjonalt og vil bli enda viktigere for selskaper som ønsker å hevde seg i fremtiden, sier Eline Strøm-Gundersen, prosjektleder i Norsk Designråd
Det vakte oppsikt da Norsk Designråd valgte å ikke dele ut prisen i fjor. – Desto mer gledelig at vi på nytt får anledning til å dele ut Miljøprisen.
BEWi er en verdig vinner. Sammen med konkurrenten Vartdal Plastindustrier står de bak en nyvinning som kan gjøre norsk fiskeeksport til en langt mindre miljøbelastende industri, sier Strøm-Gundersen.
Ville droppe lokket
Det hele startet med en enkel idé hos emballasjeprodusenten BEWi i Hamarvik i Sør-Trøndelag: ”Hva hvis vi erstatter lokket på fiskekassene våre med en enkel film?”
Resultatet ble et innovasjonsprosjekt som har potensial til fullstendig å endre måten laks pakkes og transporteres på – og som kan spare miljøet for flere tusen tonn med CO2.
– Vi begynte å se på fiskekassene som vi hadde produsert i 20 år og kom fram til at dette ikke var noe vi ville satse på de neste 20 årene.
Vi ønsket først og fremst å droppe lokkene.
Dette innebar at omsetningen vår ville synke med rundt 25 prosent, men vi kom fram til at det likevel ville lønne seg i det lange løp, forteller prosjektleder Christian Bekken i BEWi.
Konkurrenter gikk sammen
Familiebedriften BEWi tok derfor kontakt med familiebedriften Vartdal Plastindustrier i nabofylket Møre og Romsdal.
Kunne konkurrenten tenke seg å samarbeide om å utvikle en ny løsning? Resultatet ble at Vartdal med Konkurransetilsynets velsignelse kjøpte seg inn i prosjektet.
– Industrielle samarbeid av denne typen er helt nødvendig for å gjennomføre prosjekter med så stort omfang og risiko.
Sammen har vi laget en innovasjon som både sparer miljøet og reduserer kostnadene for kundene våre, sier Bekken.
Designbyrået Inventas ble trukket inn og satte i gang en omfattende jobb med informasjonsinnhenting og bruker- og markedsanalyser.
Fiskekassens livsløp fra vugge til grav ble kartlagt, og prosjektet ble løftet fra bare å gjelde et lokk til å handle om hele systemet rundt emballasjeløsningen.
Resultatet ble EPS Box, en lettere, sterkere emballasje som forsegles med en tynn film på slakteriet.
Boksen forenkler produksjonen og reduserer transportkostnader.
– I emballasjebransjen er både effektivitet og miljø viktigere enn noen gang. De to henger tett sammen: Bedrer du effektiviteten og minimerer svinnet, reduserer du også miljøbelastningen, påpeker Bekken.
40 millioner laksekasser
Norge eksporterer rundt 40 millioner kasser med laks hvert år.
Dersom EPS Box blir bransjestandard i Norge, innebærer det ifølge BEWi en miljøbesparelse på minst 155 000 tonn CO2 årlig.
I tillegg sparer bransjen rundt 100 millioner kroner i innkjøpskostnader.
Ifølge Bekken ligger 90 prosent av miljøinnsparingen på transportsiden.
– De siste 200 årene har verdens befolkningstall gått fra én milliard til omkring sju milliarder, og innen 2050 kan tallet være 10 milliarder.
Det stiller enorme krav både til matproduksjon og mattransport. Vi må rett og slett transportere mer mat og mindre emballasje, understreker han.
EPS Box ble lansert i juni 2010, og i mai i år ruller fullskalaproduksjonen i gang. Tiden imellom er brukt til å kjøre leverandørtester og sikre viktige kontrakter.
To av verdens største lakseprodusenter har allerede inngått avtale med BEWi, og bedriften tror boksen vil bli bransjestandard i løpet av 2011.