03.01.2004
Nokia taper markedsandeler
Nokia er på defensiven. Selskapets andel av det europeisk mobiltelefonmarkedet sank fra 51,2 % i tredje kvartalet i fjor til 42,1 % for tredje kvartal i år.
Det er første gang på to år at finske Nokia taper markedsandeler i Europa. En av årsakene til at Nokia taper markedsandel, kan være at det har vært mye feil med telefonene, blant annet programmeringsfeil.
Det har ført til mye retur. Samsung har tatt en stor jafs av markedet, og Sony Ericsson er også på offensiven. Tall fra Strategy Analytics viser at mobilmarkedet i Europa var på 32,4 millioner solgte enheter i tredje kvartal, en reduksjon på 23 % fra samme tid i fjor.
Det har ført til mye retur. Samsung har tatt en stor jafs av markedet, og Sony Ericsson er også på offensiven. Tall fra Strategy Analytics viser at mobilmarkedet i Europa var på 32,4 millioner solgte enheter i tredje kvartal, en reduksjon på 23 % fra samme tid i fjor.