Joika jubilerer
Noen stor feiring er ikke planlagt, men jubileet skal markeres i butikker landet rundt.
– De fleste nordmenn har jo kjent de hermetiske middagskakene i viltsaus mesteparten av sitt liv, så det er klart vi skal si høyt og tydelig fra om at Joika er blitt femtiåring, sier Kjersti Sørby.
Blant annet vil det bli arrangert kundekonkurranser utover høsten, med spørsmål og oppgaver for Joika-elskere.
Familietradisjon
En matvare vi kjøper jevnt og trutt i 50 år, har lykkes i å bli del av en tradisjon, ifølge førsteamanuensis Bendik Samuelsen ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI.
– Joika er et produkt som de fleste nordmenn har vokst opp med. Matretten er en vane vi har overtatt fra foreldrene våre, så det ligger også mye nostalgi i å holde tradisjonen i hevd, sier Samuelsen.
Gjenkjennelse er avgjørende for slike varers suksess, mener han.
– Det er risikabelt å tukle med oppskriftene. Det ville neppe være noe sjakktrekk å tilføre Joika spicy og hippe smaker.
Originalen bør i hvert fall beholdes som den er, sier Samuelsen.
Det samme gjelder i stor grad selve boksen, forklarer han.
– Emballasjen er symbolet på alt kjøperen forbinder med innholdet.
Fargene, skrifttypene og den glade samen på etiketten er med på å gi Joika merkekarakter, sier Bendik Samulesen.
Fans på Facebook
På Facebook finnes det flere vennegrupper for Joika. Her har mange hundre fans koblet seg på. En av dem er Reinert Botten fra Flekkefjord.
– Der måtte jeg jo være med, for Joika har jeg spist hele mitt liv. Det er en av mine absolutte favoritter, sier han.
Minst annenhver måned har han middagskakene med den karakteristiske sausen på menyen.
– Jeg bruker både kokte poteter og makaroni til. Det er kjempegodt.
En hel boks kan jo bli i meste laget, men retten smaker minst like godt når den varmes opp andre gang, sier Reinert Botten.