24.11.2003
Stolt 150-åring
Industribedriften Jøtul kan være stolt når den i år feirer sitt 150 års jubileum. Bedriften leverer sitt beste resultat noensinne.
Fjoråret var faktisk det beste noensinne for Jøtul. Og mye tyder på at det blir minst like bra i år også, sier personalsjef Ole Jan Johansen i Jøtul.
Johansen har selv jobbet i Jøtul i 37 år og kjenner godt til bedriftens historie. Jøtul ble stiftet i 1853 av Oluf Olsum fra Molde. Det startet med ren ovnsproduksjon, men etter hvert begynte man også med produksjon av andre ting, blant annet handelsgods, men også pissoarer, ploger og lignende, sier Johansen.
Rundt 1916 overtok Herman Anker ansvaret for bedriften, og etter hvert ble ovnsproduksjonen skilt ut som en egen del i bedriften. Støperiet ble skilt fra resten av fabrikken.
Anker satset mye på produktutvikling og markedsutvikling allerede på den tiden, forteller Johansen. Anker døde i ung alder. Etter ham overtok Johannes Gahr. Han videreførte Ankers ideer, og i tillegg satset han på å bedre produktiviteten i produksjonen.
I hele perioden fra krigen og frem til i dag har bedriften lagt stor vekt på produksjonsutvikling og design. Vi hadde en tøff periode fra midten av 1980-årene og frem til 1991, men etter den tid har utviklingen bare vært positiv, sier Johansen.
Kvalitet og design Mens flere andre norske bedrifter er nødt til å flagge ut i disse dager, er Jøtul en av de få som leverer gode resultater. Vi har vel ikke alltid hatt de beste ytre forutseringinger for å klare oss, men har hele tiden satset på produkt- og markedsutvikling.
God design og høy kvalitet er to andre viktige suksesskriterier, sier Johansen. Norsk Designråd kan ikke få fullrost jubilanten tilstrekkelig. Jøtul er dyktige på design. De skaper nye ting, samtidig som de holder liv i klassiske gamle modeller.
Vi syns det er hyggelig at en bedrift som har design i høysetet, har klart seg så godt i 150 år, sier administrerende direktør Jan Stavik i Norsk Designråd.
Johansen har selv jobbet i Jøtul i 37 år og kjenner godt til bedriftens historie. Jøtul ble stiftet i 1853 av Oluf Olsum fra Molde. Det startet med ren ovnsproduksjon, men etter hvert begynte man også med produksjon av andre ting, blant annet handelsgods, men også pissoarer, ploger og lignende, sier Johansen.
Rundt 1916 overtok Herman Anker ansvaret for bedriften, og etter hvert ble ovnsproduksjonen skilt ut som en egen del i bedriften. Støperiet ble skilt fra resten av fabrikken.
Anker satset mye på produktutvikling og markedsutvikling allerede på den tiden, forteller Johansen. Anker døde i ung alder. Etter ham overtok Johannes Gahr. Han videreførte Ankers ideer, og i tillegg satset han på å bedre produktiviteten i produksjonen.
I hele perioden fra krigen og frem til i dag har bedriften lagt stor vekt på produksjonsutvikling og design. Vi hadde en tøff periode fra midten av 1980-årene og frem til 1991, men etter den tid har utviklingen bare vært positiv, sier Johansen.
Kvalitet og design Mens flere andre norske bedrifter er nødt til å flagge ut i disse dager, er Jøtul en av de få som leverer gode resultater. Vi har vel ikke alltid hatt de beste ytre forutseringinger for å klare oss, men har hele tiden satset på produkt- og markedsutvikling.
God design og høy kvalitet er to andre viktige suksesskriterier, sier Johansen. Norsk Designråd kan ikke få fullrost jubilanten tilstrekkelig. Jøtul er dyktige på design. De skaper nye ting, samtidig som de holder liv i klassiske gamle modeller.
Vi syns det er hyggelig at en bedrift som har design i høysetet, har klart seg så godt i 150 år, sier administrerende direktør Jan Stavik i Norsk Designråd.