23.10.2003
Undergrunnsbanen på Manhattan skal forlenges
Amerikanere ber om norsk hjelp Amerikanerne måtte helt til Melhus i Sør-Trøndelag for å finne god nok ekspertise i forbindelse med forlengelsen av T-banen på Manhattan i New York.
Småbedriften Devico har utviklet et såkalt wirelineoperert system som kan bore i vinkel, og skal nå hente prøver fra fjellet under storbyen og analysere disse.
Før undergrunnsbanen bygges ut, er det viktig at grunnen sjekkes grundig slik at ikke utbyggerne får seg noen overraskelser når arbeidet settes i gang. Men i New York er det trangt om plassen, og det er begrenset hvor mange borerigger det kan settes opp.
Løsningen er vinkelboring der man kan forandre retningen på borehullet underveis. Devico har utviklet en spesiell teknikk som kan klare dette. Selskapet har tidligere brukt denne teknikken på prøveboring i vanntunnelprosjekter både i New York og Boston og også ellers i verden.
Devico samarbeider med SINTEF i Trondheim. Prøver fra boringen sendes til SINTEFs ingeniørgeologiske laboratorium for analyse som gir svar på hvordan boringen bør foregå.
Før undergrunnsbanen bygges ut, er det viktig at grunnen sjekkes grundig slik at ikke utbyggerne får seg noen overraskelser når arbeidet settes i gang. Men i New York er det trangt om plassen, og det er begrenset hvor mange borerigger det kan settes opp.
Løsningen er vinkelboring der man kan forandre retningen på borehullet underveis. Devico har utviklet en spesiell teknikk som kan klare dette. Selskapet har tidligere brukt denne teknikken på prøveboring i vanntunnelprosjekter både i New York og Boston og også ellers i verden.
Devico samarbeider med SINTEF i Trondheim. Prøver fra boringen sendes til SINTEFs ingeniørgeologiske laboratorium for analyse som gir svar på hvordan boringen bør foregå.