13.01.2010
El-bil – drøm eller virkelighet?
For å nå myndighetenes mål om reduksjon av CO2-utslipp må også fremtidens biler bli mer miljøvennlige.
Både hydrogenbiler, hybrider (med både bensin- og el-motor) og rene el-biler ruller på veiene i dag. Men ikke i et antall som betyr noe for miljøet.
Teknologien er ikke kommet langt nok til at forbrukerne vil satse på slike biler. Regjeringspartiet SV har uttalt at det skal bli slutt på bensin- og dieselbiler i Norge allerede innen 2013, så det begynner å haste.
Om vi skal ta partiet på alvor, da. Det gjør ikke vi. Det mest miljøvennlige alternativet (sett i det store perspektivet) er vel rene el-biler.
Men selv med nye og kraftige litiumbatterier kan ikke en el-bil kjøre mer enn vel 200 kilometer før batteriet må lades. Og det er altfor kort.
Men kanskje forskningen står foran et gjennombrudd.
På Universitetet i Oslo, som er verdensledende på tynnfilmteknologi, forskes det på utvikling av tynnfilmbatterier, der man etteraper energiforsyningen i menneskekroppen.
Med den nye teknologien skal det teoretisk være mulig med ladefri kjøring fra Oslo til Trondheim.
Og da begynner el-bilen virkelig å bli et interessant alternativ for menigmann (-og kvinne).
Men det vil ta fra fem til ti år før de første, såkalte nanolitiumbatteriene er på markedet, så scenariet med at bensin- og dieseldrevne biler er ute av trafikken innen 2013, kan SV bare glemme.
Det vil ta mange, mange år før dette skjer, men at el-bilene vil ta over en gang i fremtiden, tror vi er veldig sannsynlig, og fremfor alt fornuftig.
Både hydrogenbiler, hybrider (med både bensin- og el-motor) og rene el-biler ruller på veiene i dag. Men ikke i et antall som betyr noe for miljøet.
Teknologien er ikke kommet langt nok til at forbrukerne vil satse på slike biler. Regjeringspartiet SV har uttalt at det skal bli slutt på bensin- og dieselbiler i Norge allerede innen 2013, så det begynner å haste.
Om vi skal ta partiet på alvor, da. Det gjør ikke vi. Det mest miljøvennlige alternativet (sett i det store perspektivet) er vel rene el-biler.
Men selv med nye og kraftige litiumbatterier kan ikke en el-bil kjøre mer enn vel 200 kilometer før batteriet må lades. Og det er altfor kort.
Men kanskje forskningen står foran et gjennombrudd.
På Universitetet i Oslo, som er verdensledende på tynnfilmteknologi, forskes det på utvikling av tynnfilmbatterier, der man etteraper energiforsyningen i menneskekroppen.
Med den nye teknologien skal det teoretisk være mulig med ladefri kjøring fra Oslo til Trondheim.
Og da begynner el-bilen virkelig å bli et interessant alternativ for menigmann (-og kvinne).
Men det vil ta fra fem til ti år før de første, såkalte nanolitiumbatteriene er på markedet, så scenariet med at bensin- og dieseldrevne biler er ute av trafikken innen 2013, kan SV bare glemme.
Det vil ta mange, mange år før dette skjer, men at el-bilene vil ta over en gang i fremtiden, tror vi er veldig sannsynlig, og fremfor alt fornuftig.