01.09.2009
Designeffekt
For første gang skal effekten av norsk design og landets mest lønnsomme designprosjekter kåres.
Norsk Designråd skal dele ut utmerkelsen ”Design Effekt” under Næringslivsdagen 2009. Man ønsker altså å føre bevis for at design lønner seg, og vise fram resultatene av designinvesteringer.
Det er et positivt tiltak. Det er viktig å øke designbevisstheten blant bedriftsledere, for selv om ni av ti bedriftsledere mener at design er viktig for norsk næringsliv, blir ikke god design prioritert høyt nok, etter vår mening.
Norsk design ligger ikke akkurat i verdenstoppen, selv om vi kan vise til gode enkeltresultater. Den nye operaen er jo et godt eksempel.
Vi nordmenn er nok fremdeles litt bundet opp i det tradisjonelle med en naiv tro på at et produkt selger bare kvaliteten er god nok.
Men hva er nå kvalitet? Det innebærer selvfølgelig at hjørnesofaen ikke slites ned etter to år, at det nye kjøkkenet fungerer bra, og at klærne holder kulda ute. Men det er noe mer. Det handler også om følelser.
Vi kjøper med hjertet og ikke med hjernen. Og her kommer designen inn med full styrke. Bare små detaljer kan gjøre hele forskjellen om vi velger det ene fremfor det andre.
Derfor er det viktig at det tas grep for å bringe norsk design et stykke videre, og vi hilser tiltaket fra Norsk Designråd velkommen.
Men er det nok? Antakelig ikke, men det kan vekke interessen hos en del bedriftsleder, og da er jo i hvert fall noe oppnådd.
Norsk Designråd skal dele ut utmerkelsen ”Design Effekt” under Næringslivsdagen 2009. Man ønsker altså å føre bevis for at design lønner seg, og vise fram resultatene av designinvesteringer.
Det er et positivt tiltak. Det er viktig å øke designbevisstheten blant bedriftsledere, for selv om ni av ti bedriftsledere mener at design er viktig for norsk næringsliv, blir ikke god design prioritert høyt nok, etter vår mening.
Norsk design ligger ikke akkurat i verdenstoppen, selv om vi kan vise til gode enkeltresultater. Den nye operaen er jo et godt eksempel.
Vi nordmenn er nok fremdeles litt bundet opp i det tradisjonelle med en naiv tro på at et produkt selger bare kvaliteten er god nok.
Men hva er nå kvalitet? Det innebærer selvfølgelig at hjørnesofaen ikke slites ned etter to år, at det nye kjøkkenet fungerer bra, og at klærne holder kulda ute. Men det er noe mer. Det handler også om følelser.
Vi kjøper med hjertet og ikke med hjernen. Og her kommer designen inn med full styrke. Bare små detaljer kan gjøre hele forskjellen om vi velger det ene fremfor det andre.
Derfor er det viktig at det tas grep for å bringe norsk design et stykke videre, og vi hilser tiltaket fra Norsk Designråd velkommen.
Men er det nok? Antakelig ikke, men det kan vekke interessen hos en del bedriftsleder, og da er jo i hvert fall noe oppnådd.