Meny
13.11.2007

Unik norsk vekstlysteknologi spirer i Europa

Nylig signerte Sandnes-selskapet kontrakt om leveranse til Parken i København.
Det lille innovasjonsselskapet Mobile Lighting Rig AS er i ferd med å få et stort gjennombrudd på det internasjonale stadionanleggsmarkedet med sin 2. generasjons mobile lysrigg.

Avtalen – som har en verdi på fem millioner norske kroner – er blant annet kommet i stand som et teknologiutviklingssamarbeid mellom Mobile Lighting Rig, Innovasjon Norge og Parken.

Ideen født på Lerkendal
Ideen bak Mobile Lighting Rig ble født på Lerkendal Stadion under en Champions League-kamp høsten 1998.

Tanken var enkel; det må gå an å utnytte kunnskapene om plantevekst, belysninger og drivhus for å få fotballbaner grønne og gode året rundt. I 1999 ble Mobile Lightning Rig etablert.

I 2004 hadde selskapet en omsetning på 200 000 kroner. I år forventer selskapet en omsetning på ti millioner kroner og et svakt plussresultat for første gang.

Til tross for at klimaet i Norge er mer utfordrende enn lenger sør i Europa, er det europeerne som først og fremst har tent på teknologien.

Både Parken i København, Råsunda i Stockholm, Stade Louis II i Monaco og City of Manchester Stadium i Manchester står på kundelisten. Og nå går Parken for 2. generasjons belysningsanlegg.

Brukerønsker
Parken har allerede brukt vårt vekstlyssystem, og de har vært meget godt fornøyd.

Det vi har gjort sammen med Parken og Innovasjon Norge, er å ta hensyn til brukerønsker, blant annet forbedring av systemet, slik at man kan drive banevedlikehold mens lyset er på og integrering av lysriggene i bygningsmassene slik at de krever minimalt med lagringsplass.

Disse forbedringene vil også gjøre våre lysrigger mer attraktive for mange flere stadionanlegg. Lagring er en utfordring for de fleste anlegg, sier administrerende direktør Øyvind Antonsen i Mobile Lighting Rig.

Innovasjonseventyr
Antonsen er nå i ferd med å skape et lite innovasjonseventyr i Sandnes. De har patent på belysningsteknologien i åtte europeiske land og i USA. Konkurrentene er få, og markedet er globalt. Belysningen er siste generasjon lyskilde fra Philips.

”Pitch management”
– Vårt konkurransefortrinn er blant annet belysningen og effektene av denne, som er langt bedre enn konkurrentens, samt de forbedringene som er gjort i forhold til effektiv ”pitch management” mens riggene står på.

Jobben for oss fremover nå blir å få flere stadionsjefer og klubber til å se fortrinnene våre. I England er dette markedet godt utviklet; det handler bare om å få dem til å se fordelene ved våre anlegg, og vi er i god dialog med flere klubber, sier Antonsen.
  
I Norge har både Viking Stadion og Sør Arena tatt i bruk Mobile Lightning Rigs vekstlysteknologi.

Stort potensial i Norge
– Anleggsutviklingen i Norge går fort. Vi ser et stort potensial også i det norske markedet i tiden fremover, men det store markedet for oss er Europa og USA.

I Norge pågår fortsatt debatten om naturgress versus kunstgress, mens denne debatten er lagt helt død i England takket være vekstlysteknologiens effekt.

I Norge burde Viking Stadion være bevis nok på at man med vekstlys og god ”pitch management” ikke trenger å investere i plast for å få gode baner året rundt, sier Antonsen.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no