Frøhvelvet skal skinne som en diamant
Symbolikk
– Utsmykkingen skal symbolisere at frøhvelvet inneholder noe verdifullt og flott, sier Statsbyggs prosjektleder Magnus Bredeli Tveiten.
Byggeprosjektets utsmykkingskomité har besluttet å gå for forslaget fra Dyveke Sanne om et skinnende hvelv. Hun har tidligere gjennomført lignende utsmykkingsoppdrag for KORO (utsmykkingsfondet).
Spesialglass
Utsmykningen består av høyglanspolert stål, knekket i fasetter og montert på håndterbare elementer som er fastmontert i betongen.
Kanskje suppleres det med noen Swarowski-krystaller. Utsmykkingen skal dekkes med spesialglass som bryter lyset på en spesiell måte.
I mørket blir den belyst i forskjellige punkter ved hjelp av fiberkabler som fordeler lys fra en lyskilde plassert i det bakenforliggende tekniske rommet, og som skaper lysbrytninger når solen ikke er til stede. Belysningen vil kontinuerlig endre seg på en lavmælt måte.
– På en måte ser kunstverket ut som en gigantisk refleksbrikke. Eller for si det på et annet vis: Det vil skinne som en diamant, forteller Bredlei Tveiten.
Utsmykkingen skal være ferdig til åpningen 26. februar 2008.
”Uendelig” levetid
Frøhvelvet ligger en kilometer fra Longyearbyen flyplass. Det er et fjellanlegg som er bygd og sprengt inn i permafrosten. Det består av to separate fjellhaller med portalbygg og adkomsttunnel.
Anlegget skal ha en tilnærmet ”uendelig” levetid og vil holde en konstant innvendig temperatur på minus 18 grader celsius.
Frøhvelvet skal romme lagerreoler, der det skal plasseres forhåndspakkede eksemplarer av matfrø fra avgiverlandene. Disse skal i utgangspunktet ikke fjernes fra lageret annet enn i ekstraordinære situasjoner.
1000 kvadratmeter
I tilknytning til adkomsttunnelen skal det være lokaler for arkiveringsarbeid og annet administrativt arbeid på midlertidig basis.
Disse oppvarmes til vanlig romtemperatur i betjente perioder. Lokalene vil ha kontorstandard. Totalt gulvareal på anlegget er i underkant av 1000 kvadratmeter.
Statsbygg er byggherre for frøhvelvet. Konsulentfirmaet Barlindhaug Consult AS i Tromsø, med avdelingskontor i Longyearbyen, har stått for prosjekteringen av anlegget.
Multiconsult AS har bistått i fagene geoteknikk og landskapsarkitektur. Barlindhaug Consults egen arkitekt Peter W. Søderman har stått for den arkitektoniske utformingen.
Leonhard Nilsen & Sønner as har fått kontrakten med å bygge tunnelen. Det er en kontrakt på ca. 18 millioner kroner.