14.09.2007
Enklere å vrake bilen fra 1. september
Nå er det blitt enklere å vrake bilen. Fra 1. september ble det mulig å bestille henting på Internett. Den nye ordningen omfatter mesteparten av landet.
– Vi håper det kan bli slutt på at folk lar utrangerte biler stå og ruste fordi de synes det er for tungvint eller dyrt å frakte dem til kondemnering, sier daglig leder Pål Hansen i Bilgjenvinning AS.
Ingen vet hvor mange avregistrerte biler som står som miljøbomber rundt omkring i landet, men Hansen anslår at det dreier seg om flere titusen.
– Bilene er fulle av farlige væsker og avfall som må tas hånd om av fagfolk, sier han.
Enkelt og rimelig
Den nye henteordningen er et samarbeid mellom selskapene Bilgjenvinning og Falck og gjelder hele landet, bortsett fra Troms og Finnmark, der andre har ansvaret for gjenvinningen. Bilgjenvinning har 30 mottaksplasser, og Falck har 400 bergingsbiler i Norge.
– Du kan bestille henting av bilen ved å ringe 02222 eller gå inn på internettsidene www.falck.no eller www.bilgjenvinningas.no. Senere vil det bli mulig å bestille henting på SMS. Enklere kan det nesten ikke bli, sier Ole Morten Ringdal i Falck til Newswire.
Dyrt blir det heller ikke, mener han.
– Hentingen vil sjelden koste mer enn vrakpanten på 1500 kroner. I Oslo vil prisen ligge rundt 500 kroner, og da vil bileierne tjene på å levere inn bilen. I områder som ligger lengre fra en mottaksplass, blir prisen høyere, sier Ringdal.
Henteordningen er opprettet etter at et EU-direktiv har gitt bilprodusentene ansvar for innsamling av kasserte kjøretøy.
Bilgjenvinning AS har fått oppdraget fra Autoretur, som er selskapet de norske bilimportørene har opprettet for å forvalte produsentansvaret.
Kommer til nytte
Hvert år leveres om lag 110 000 biler til gjenvinning i Norge. – Biler som vrakes, er en stor ressurs. En vanlig bil har cirka 800 kilo med metaller som kan gjenvinnes. Deler fra vrakede biler brukes til reparasjon av andre biler, sier Hansen.
Hvis den nye henteordningen ikke er tilstrekkelig til å få folk til å vrake gamle biler, bør myndighetene bruke sterkere lut, mener han. Men han har liten tro på høyere vrakpant.
–Det bør svi på pungen å la bilen stå og ødelegge miljøet. En mulighet er å innføre halv årsavgift for avregistrete biler som ikke er levert til gjenvinning, sier daglig leder Pål Hansen i Bilgjenvinning AS.
Ingen vet hvor mange avregistrerte biler som står som miljøbomber rundt omkring i landet, men Hansen anslår at det dreier seg om flere titusen.
– Bilene er fulle av farlige væsker og avfall som må tas hånd om av fagfolk, sier han.
Enkelt og rimelig
Den nye henteordningen er et samarbeid mellom selskapene Bilgjenvinning og Falck og gjelder hele landet, bortsett fra Troms og Finnmark, der andre har ansvaret for gjenvinningen. Bilgjenvinning har 30 mottaksplasser, og Falck har 400 bergingsbiler i Norge.
– Du kan bestille henting av bilen ved å ringe 02222 eller gå inn på internettsidene www.falck.no eller www.bilgjenvinningas.no. Senere vil det bli mulig å bestille henting på SMS. Enklere kan det nesten ikke bli, sier Ole Morten Ringdal i Falck til Newswire.
Dyrt blir det heller ikke, mener han.
– Hentingen vil sjelden koste mer enn vrakpanten på 1500 kroner. I Oslo vil prisen ligge rundt 500 kroner, og da vil bileierne tjene på å levere inn bilen. I områder som ligger lengre fra en mottaksplass, blir prisen høyere, sier Ringdal.
Henteordningen er opprettet etter at et EU-direktiv har gitt bilprodusentene ansvar for innsamling av kasserte kjøretøy.
Bilgjenvinning AS har fått oppdraget fra Autoretur, som er selskapet de norske bilimportørene har opprettet for å forvalte produsentansvaret.
Kommer til nytte
Hvert år leveres om lag 110 000 biler til gjenvinning i Norge. – Biler som vrakes, er en stor ressurs. En vanlig bil har cirka 800 kilo med metaller som kan gjenvinnes. Deler fra vrakede biler brukes til reparasjon av andre biler, sier Hansen.
Hvis den nye henteordningen ikke er tilstrekkelig til å få folk til å vrake gamle biler, bør myndighetene bruke sterkere lut, mener han. Men han har liten tro på høyere vrakpant.
–Det bør svi på pungen å la bilen stå og ødelegge miljøet. En mulighet er å innføre halv årsavgift for avregistrete biler som ikke er levert til gjenvinning, sier daglig leder Pål Hansen i Bilgjenvinning AS.