17.08.2007
Årets Nysgjerrigper 2007: 5. klasse ved Hillestad skole i Vestfold
I konkurranse med 130 andre prosjekter har 5. klasse ved Hillestad skole i Holmestrand vunnet barnas forskningskonkurranse Årets Nysgjerrigper. Elevene vant med prosjektet "Hvorfor folder vi hendene ulikt?"
Elevene fikk prisen overrakt av polfarer Liv Arnesen på Vitengarden utenfor Stavanger under en seremoni 13. juni.
Femteklassingene har vunnet en tre dagers drømmetur i Rogaland, heder og ære og en sjekk på 20 000 kroner.
Det er andre året på rad at Hillestad skole går til topps i Årets Nysgjerrigper. Det er første gang i konkurransens 17-årige historie at samme skole har vunnet konkurransen to ganger.
Om vinnerprosjektet
”Hvorfor folder vi hendene ulikt?”, lurer elevene og fastslår at de folder hendene med ulik tommel øverst. Det har ikke noe med om elevene er venstrehendte eller ikke og er ikke kjønnsavhengig.
De gjennomførte en omfattende forundersøkelse og arbeidet deretter ut fra hypoteser om arv, motorikk og størrelse på hendene.
Elevene tegnet slektstrær, undersøkte folding av hender innad i slekten, men avkrefter hypotesen om at folding av hender er arvelig.
Hypotesene de hadde mest tro på, ble fulgt videre – blant annet ved å teste over 200 barn i barnehager. Til slutt konkluderte de med at ”folding av hender er en motorisk vane som du tillærer deg som liten, ved ca. 3–4 års alderen."
Populær konkurranse
Årets Nysgjerrigper er Forskningsrådets konkurranse for forskningsglade barn, og arrangeres i år for 17. gang.
Undring og utforskning står i fokus i forskningskonkurransen, der elever i barneskolen går sammen om å lage et prosjektarbeid ved hjelp av enkle vitenskapelige metoder, sier fungerende prosjektleder Kate Furøy i Forskningsrådet, som står bak konkurransen.
Konkurransen ble første gang arrangert i 1990, og er stadig populær. Det legges ned mye arbeid i hvert bidrag, og bidragene har høy kvalitet, forteller Furøy.
I år har stadig flere deltakere tatt i bruk nettverktøyet nysgjerrigpermetoden.no, et IKT-verktøy Nysgjerrigper har utviklet for å formidle forskningen
Femteklassingene har vunnet en tre dagers drømmetur i Rogaland, heder og ære og en sjekk på 20 000 kroner.
Det er andre året på rad at Hillestad skole går til topps i Årets Nysgjerrigper. Det er første gang i konkurransens 17-årige historie at samme skole har vunnet konkurransen to ganger.
Om vinnerprosjektet
”Hvorfor folder vi hendene ulikt?”, lurer elevene og fastslår at de folder hendene med ulik tommel øverst. Det har ikke noe med om elevene er venstrehendte eller ikke og er ikke kjønnsavhengig.
De gjennomførte en omfattende forundersøkelse og arbeidet deretter ut fra hypoteser om arv, motorikk og størrelse på hendene.
Elevene tegnet slektstrær, undersøkte folding av hender innad i slekten, men avkrefter hypotesen om at folding av hender er arvelig.
Hypotesene de hadde mest tro på, ble fulgt videre – blant annet ved å teste over 200 barn i barnehager. Til slutt konkluderte de med at ”folding av hender er en motorisk vane som du tillærer deg som liten, ved ca. 3–4 års alderen."
Populær konkurranse
Årets Nysgjerrigper er Forskningsrådets konkurranse for forskningsglade barn, og arrangeres i år for 17. gang.
Undring og utforskning står i fokus i forskningskonkurransen, der elever i barneskolen går sammen om å lage et prosjektarbeid ved hjelp av enkle vitenskapelige metoder, sier fungerende prosjektleder Kate Furøy i Forskningsrådet, som står bak konkurransen.
Konkurransen ble første gang arrangert i 1990, og er stadig populær. Det legges ned mye arbeid i hvert bidrag, og bidragene har høy kvalitet, forteller Furøy.
I år har stadig flere deltakere tatt i bruk nettverktøyet nysgjerrigpermetoden.no, et IKT-verktøy Nysgjerrigper har utviklet for å formidle forskningen