07.08.2007
Forbrukerrådets nye webportal skal redusere boligkluss
Forbrukerrådet åpnet 7. juni sine nye rådgivningssider for huskjøpere og husbyggere: http://forbrukerportalen.no/temaer/bolig.
”Boligminister” Åslaug Haga fikk æren av å trykke ”enter”, og hennes tastetrykk gjorde det øyeblikkelig enklere for oss alle å lære nødvendige ord, uttrykk, regler, sjekklister, kontraktskrav og rutiner i boligbygging og bolighandel.
Det er, ifølge Forbrukerrådets egne undersøkelser, forbrukernes manglende kunnskaper om hva de skal kreve og kontraktsfeste, som ofte skaper kluss og krangel, der advokater tjener mest.
Det kan være ved bygging av ny bolig, kjøp av ferdigoppført ny bolig eller renovering av eldre bolig. Den nye portalen vil, som Haga uttrykte det, ”bidra til at de feil og mangler ved boliger som årlig er beregnet å koste ca. kr. 15 milliarder (!), hvorav en stor del betales av forbrukerne, nå vil bli mye mindre”.
Av Fagrådet for våtroms daglige leder Lars Gulbrandsen fikk hun opplyst at 75 % av norske bad råtner på rot. Ikke uventet lagde hun et poeng av at ”hun håper den nye portalen, der Lars Gulbrandsen er en av ekspertene i et fast fagpanel som svarer på spørsmål fra forbrukere, vil redusere våtromskluss også”.
Det er, ifølge Forbrukerrådets egne undersøkelser, forbrukernes manglende kunnskaper om hva de skal kreve og kontraktsfeste, som ofte skaper kluss og krangel, der advokater tjener mest.
Det kan være ved bygging av ny bolig, kjøp av ferdigoppført ny bolig eller renovering av eldre bolig. Den nye portalen vil, som Haga uttrykte det, ”bidra til at de feil og mangler ved boliger som årlig er beregnet å koste ca. kr. 15 milliarder (!), hvorav en stor del betales av forbrukerne, nå vil bli mye mindre”.
Av Fagrådet for våtroms daglige leder Lars Gulbrandsen fikk hun opplyst at 75 % av norske bad råtner på rot. Ikke uventet lagde hun et poeng av at ”hun håper den nye portalen, der Lars Gulbrandsen er en av ekspertene i et fast fagpanel som svarer på spørsmål fra forbrukere, vil redusere våtromskluss også”.