01.06.2007
Ny høyhastighetsrekord for tog: 574,8 km/t
3. april 2007 ble det satt ny høyhastighetsrekord for skinnegående tog i Frankrike. Rekorden ble gjennomført på den nye høyhastighetslinjen mellom Paris og Strasbourg og vil danne grunnlag for raskere togreiser i fremtiden.
Hastighetsrekorden er et felles utviklings- og samarbeidsprosjekt mellom togprodusenten Alstom Transport, de franske statsbaner (SNCF) og det franske jernbaneverket (RFF). Den gamle rekorden på 515,3 km/t ble satt i 1990. Toppsjefene fra de tre selskapene var alle om bord under rekordturen.
– Denne rekorden danner grunnlaget for raskere transport i fremtiden. I mer enn 14 måneder har personell med stor ekspertise fra våre tre selskaper arbeidet dedikert mot målet.
De tekniske nyvinningene dette prosjektet har gitt, vil komme mange land og operatører til gode, for tilvekst og videreutvikling av høyhastighetstog, uttaler adm. direktør Philippe Mellier i Alstom Transport.
Den nykonstruerte jernbanestrekningen der rekorden ble gjennomført, er den første som i sin helhet er bygd for hastigheter på 320 km/t. Sammen med den nye AGV-teknikken, som også er blitt benyttet i prosjektet, banes veien nå for enda kortere reisetider i fremtiden.
AGV er oppfølgeren til den etablerte TGV-teknikken som tillater kommersiell trafikk i hastigheter på 350 km/t.
– Rekorden som ble satt, gir et tydelig signal om vår ekspertise på høyhastighetsbaner, en ekspertise vi benytter for å øke jernbanekvaliteten og forbedre komfort og sikkerhet for passasjerene, sier adm. direktør Hubert de Mesnil i det franske jernbaneverket.
Siden 15. januar har flere enn 40 ingeniører fra Alstom Transport, RFF og SNCF arbeidet med omfattende testing før rekordforsøket. Rekordtoget ble utviklet og konstruert på 14 måneder av 300 ingeniører og teknikere.
Siden nyttår er 200 timer benyttet til testing, og det er foretatt mer enn 40 testløp i hastigheter som har oversteget 450 km/t. De 40 teknikerne om bord har analysert mer enn 600 målepunkter.
Det nye toget, V150, har en effekt på 19,6 megawatt, noe som tilsvarer mer enn 25 000 hestekrefter. Det er dobbelt så mye effekt som et tradisjonelt TGV-tog eller dobbelt så mange hestekrefter tilsvarende alle bilene som stiller på startstreken i et Formel I Grand Prix-løp.
Rekordtoget baseres på to TGVTM POS motorvogner, tre TGVTM Duplex-vogner (dobbeldekkere) og to motorvogner fra den nye generasjonen høyhastighetstog med motoriserte boggier utviklet av Alstom: AGVTM3.