07.03.2007
Måler forskjell på god og dårlig bensin
Ved Shells laboratorier i Thornton i England studerer teknikere og kjemi ingeniører virkningene av god og dårlig bensin på bilmotoren.
De har bygd om en ganske alminnelig Ford Mondeo med to bensintanker og to bensinsystemer, slik at to sylindere får bensin fra den ene tanken – to fra den andre.
Så fyller de én tank med lavkvalitetsbensin og én med en moderne bensin med rensetilsetning og sender bilen ut på landeveiene på en skikkelig langtur.
Når den kommer tilbake, fjerner teknikerne tennpluggene og går inn i forbrenningskamrene med mikrofiberoptikk med kamera og lys.
På en stor TV-skjerm kan de så studere sotansamlingene uten at de behøver å plukke motoren fra hverandre. Når sotoppbyggingen er studert, målt og dokumentert, sender de Mondeo-en ut på veien igjen med kvalitetsbensin i begge tankene.
Etter 3–4 dagers kjøring med rundt 2000 kilometer på triptelleren vil en god kvalitetsbensin i regelen ha klart å fjerne all sot og forurensing.