Is erstattes av kaldluft og gass
Forskningen kan revolusjonere transporten av fersk fisk ut av landet. Det blir mer plass til fisk, og transportkostnadene kan reduseres dramatisk.
Sentralt i forsøkene er en ”tunnel” der laksen blir superkjølt ved hjelp av kald luft, før den blir pakket.
Kjølingen, fileteringshygienen og pakketeknologien er ifølge forskerne de mest kritiske delene av prosessen.
Metoden som utprøves, går ut på at fisken fileteres rett etter slaktingen, før dødsstivheten inntrer.
Deretter blir den, ved hjelp av kaldluft i et fryserom, raskt nedkjølt til så vidt over frysepunktet.
Så blir filetene pakket i en videreutviklet form for modifisert atmosfære. I pakningen er det konserverende pakkegass som avgis etter at pakken er forseglet ved hjelp av en CO2-emitter (som avgir CO2).
Det gjøres for å bedre holdbarheten og redusere volumet på pakningene.
Ordinær gasspakning er vanlig for mange matvarer i dag, men det er første gang vi forsøker kombinasjonen av CO2-emitter, prerigor-filetering og pakking med superkjølt fisk.
Den største fordelen er at det blir unødvendig å frakte tonnevis av is sammen med fisken, forklarer emballasjeforsker Thomas Eie.
Det er forskere ved Matforsk, SINTEF, Akvaforsk og Universitetet for miljø- og biovitenskap som tester ut hvordan fisk kan fileteres, pakkes og fraktes uten bruk av is.
Kilde: Matforsk