Aqua Nor og Nor-Fishing fortsatt to atskilte messer
Det slår styret i Stiftelsen Nor-Fishing fast etter en evaluering av Nor-Fishing 2006.
Neste Aqua Nor-messe arrangeres 14.–17. august 2007 og Nor-Fishing 12.–15. august 2008.
Påmeldingen til Aqua Nor 2007 har passert 80 % av utstillingsarealet, noe teknisk arrangør er meget godt fornøyd med.
Styrets beslutning er basert på samtaler med sentrale utstillere og egne observasjoner.
Til tross for nedgang i antall fartøy og fiskere, bedrifter og ansatte i begge næringer samt store strukturforandringer er det fortsatt den beste løsningen for de fleste utstillerne og bransjene at messene veksler hver for seg annethvert år, mener styret.
Mindre enn 10 % av utstillerne deltar på begge messene, og kundegruppene som besøker Nor-Fishing og Aqua Nor, er vesentlig forskjellig.
Styret har også bestemt at både Nor-Fishing og Aqua Nor blir skjøvet ca. en uke ut i tid i forhold til de senere år.
Det er for å gi utstillerne noe mer tid mellom egen ferieavvikling og messene. Man mener at august er et hensiktsmessig og vel innarbeidet tidspunkt både i forhold til avviklingen av viktige norske fiskerier og i forhold til akvakulturnæringen.
Styreleder i Stiftelsen Nor-Fishing, Peter Gullestad, nevner at avveiningen har vært at august er feriemåned i EU.
Selv om styret hadde ønsket flere utstillere og besøkende fra EU, er det likevel mange sentrale leverandører og gjester herfra som har deltatt i mange år.
Messene i 2007 og 2008 vil som hittil gå over fire dager. Fra og med 2009 planlegger styret imidlertid å redusere varigheten til tre dager, fra tirsdag til torsdag.
Styret vil i tiden fremover satse enda sterkere på å markedsføre Nor-Fishing og Aqua Nor internasjonalt for å trekke flere deltakere fra utlandet til messene i Norge.
Her vil alle relevante markedskanaler bli benyttet. Stiftelsen Nor-Fishing planlegger også samtaler med utvalgte utstillergrupper for å diskutere aktiviteter som kan være nyttige for å tiltrekke seg spesielle kundegrupper fra inn- og utland, avslutter Gullestad.