Nasjonal mattekonkurranse på startstreken
Tiltaket gjennomføres av Det Norske Veritas med støtte fra Abelia (NHO), og skal stimulere til økt interesse for realfag blant skoleelever.
Den nettbaserte konkurransen i matematikk, Albert, arrangeres av Realfagskolen, og alle elever i 1. klasse på videregående inviteres til å delta. Konkurransen startet 15. januar.
Det vil være fire innledende runder der elevene bare konkurrerer med seg selv, men likevel med spurtpremier etter hver runde.
Konkurransen avsluttes med en finale hos
Her vil alle deltakerne bli premiert, og de flinkeste blir ekstra premiert. For de som bor langt unna, vil SAS Braathens sørge for transport fram til finalelokalene.
Mange lærere velger å være svært aktive overfor klassen sin når vi gjennomfører den nasjonale konkurransen, sier lektor Per Berg, daglig leder for Realfagskolen.
Men det er ofte nok at de bare oppmuntrer elevene til å forsøke seg på utfordringene vi gir dem.
Kanskje må de også hjelpe noen av elevene med eventuelle problemer som måtte oppstå underveis, men det er også alt, forklarer han.
Ønsker økt fokus på realfag
Siden oppstarten i 2002 har omfanget og interessen for Realfagskolen spredd seg til hele Norge.
I dag blir Realfagskolen drevet av Det Norske Veritas, med støtte fra Abelia (NHO).
Hensikten er å bidra til at norske studenter på universiteter og høyskoler får tilstrekkelig med forkunnskaper til å kunne fullføre høyere utdanning innenfor realfag.
På dette stadiet skorter det veldig ofte på grunnleggende ferdigheter i matematikk, og derfor vil alle oppgavene i Albert-konkurransen være fokusert på likninger og algebra innenfor skoleårets pensum, sier Berg.
Realfagskolen er todelt, der den ene delen er en gratis nettbasert ressurs med en rekke øvingsoppgaver med veiledning og fasit.
Disse kan fritt benyttes av alle elever, foreldre og lærere etter behov. Den andre delen er selve Albert-konkurransen for elever i 1 klasse på videregående.
Siden jeg er lærer selv, så vet jeg veldig godt at både lærere og elever har fullt opp med ordinære arbeidsoppgaver.
Likevel mener jeg at alle matteressursene på www.realfagskolen.no vil være til stor hjelp for mange, understreker Berg.
Bekymringsfullt realfagsnivå
Studieforberedende kunnskap har over tid blitt tonet kraftig ned i norsk skole, og norske kunnskapsbedrifter er i dag alvorlig bekymret for fremtidig tilgang på kvalifisert arbeidskraft, sier Odd Torset, som er regionalsjef i DNV Norden.
For Det Norske Veritas er dette initiativet både en måte å ta et samfunnsansvar på, samtidig som vi ønsker å styrke interessen for realfag i Norge.
Dette er selvsagt også en fin anledning å vise framtidige arbeidstakere hva Det Norske Veritas kan tilby unge mennesker med denne etterspurte kompetansen, forteller Torset.