Statoil åpner flere E85-pumper
I tillegg til Statoil Storo, som var første E85-stasjon i Norge, startet selskapet tirsdag 16. januar salget av E85 fra Statoil Skøyen i Oslo.
Statoil har planer om å åpne ytterligere fire stasjoner med etanolbensin i løpet av første kvartal.
Det er betydelig interesse for, og etterspørsel etter, denne mer miljøvennlige bensinkvaliteten.
Statoil tar konsekvensen av dette og gjør produktet mer tilgjengelig i det norske markedet, sier administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge AS.
I tillegg til Storo og Skøyen i Oslo, forbereder Statoil salg av E85 ved Statoil Forus i Rogaland, Statoil Gardermoen i Akershus, Statoil E6 Furnes i Hedmark og Statoil E6 Furuset i Oslo.
E85 blir tilgjengelig på disse stasjonene så raskt som praktisk mulig.
Statoil selger for øvrig allerede diesel med inntil 5 prosent innblanding av biodiesel på flere stasjoner i Norge.
Statoil tilbyr også biodrivstoffer i Sverige, Danmark, Litauen og Latvia.
Biodrivstoffet E85, som består av 85 prosent bioetanol og 15 prosent bensin, kan bare brukes av kjøretøy som er konstruert for denne typen drivstoffer, såkalte Fleksi Fuel-biler.
E85 må ikke brukes på vanlige biler. Statoil tror det vil ta tid og kreve spesielle virkemidler fra myndighetenes side for å oppnå store volumer på E85.
Selv om Statoil nå tilbyr E85 til sine norske kunder, tror selskapet fortsatt at den beste løsningen miljømessig er lav innblanding av bioprodukter i bensin og diesel.
Inntil 5 prosent innblanding av biodiesel i vanlig diesel og etanol i bensin er i henhold til internasjonal standard, og kan derfor brukes av eksisterende bilpark.
Biodrivstoff er et satsingsområde for Statoil, og vi ønsker å ta en ledende rolle når det gjelder salg av biodrivstoffer i Norge.
Vi har også tidligere vært en nyskaper på drivstoffsiden. Vi var først med å lansere blyfri 95-oktan bensin, vi var første oljeselskap som fjernet all bly fra bensin i Norge, og vi var først med lavsvoveldiesel fra egne pumper.
Tidlig på 1980-tallet, den gang vi het Norol, gjorde vi forsøk med innblanding av metanol i bildrivstoff, sier Dag Roger Rinde.