Meny
05.02.2007

Light House: bransjens fyrtårn for butikkbelysning

Mennesker har alltid reagert intuitivt på lys. – Light House benytter kunnskapen om lysets påvirkningskraft når de designer butikkbelysning.

Vi er ingen tradisjonell lysleverandør, men lysdesignere og konseptutviklere, sier daglig leder, Hans Krüger i Light House AS.

 

Grunnfilosofien til Light House er å være bransjens fyrtårn for butikkbelysning. Selskapet sysselsetter fem personer og skal øke bemanningen med ytterligere to til tre personer i løpet av 2007.

  
Vi har høy kompetanse på hvordan lyset påvirker forbrukernes kjøpsatferd og bidrar til økt omsetning for våre kunder. Det finnes lite erfaringsmateriell på hvordan lys påvirker oss.

Derfor har vi brukt mye tid på å lage modeller og verktøy for å systematisere vår kunnskap.

 

Samspillet mellom lys og mørke skaper spenning, harmoni og opplevelse. Riktig valg av lyskilder, plassering av armaturer og lysets innfallsvinkel er viktig, sier Krüger.

 

Marked i vekst

Selskapet ble etablert i 1997 og har vært preget av en kontrollert vekst med en differensiert kundemasse.

 

I 2005 startet Hans Krüger som daglig leder, og en ny strategi ble implementert. Her ble det et tydeligere fokus på selgende lys.

 

Vår primære målgruppe er markedet for butikkbelysning der vi henter ca. 70 prosent av omsetningen. De resterende 30 prosent relaterer seg til kafeer, restauranter og eksklusive boliger, sier Küger.

  

Light House har blant annet levert butikkbelysning for flere større kjeder, som JC, Bodyshop, Match, VIC, Kids & Care, Brandstad, Solid, Hødnebø møbler, Telebutikken og Mc Donald’s.

 

Lys som markedskommunikasjon

Butikkbelysning har lite med lux og lumen å gjøre. Det handler om kommunikasjon og markedsføring.

 

Vi designer lys som skal øke omsetningen hos våre kunder og samtidig forsterke butikkens profil, sier Krüger. – Det krever at vi har dyp kunnskap om målgruppe og hva som skal formidles.

  

Vi tar utgangspunkt i kjøpsprosessen hos forbrukerne og tilpasser lysmengde og lyskvalitet i forhold til kjøpsatferd. Det er stor forskjell på å belyse en tekstilbutikk, bokhandel og en jernvarebutikk.

 

Selv innenfor feltet tekstil er det store forskjeller avhengig av om målgruppen er tenåringsjenter eller voksne damer, sier Krüger.

 

Mange går på kjøpesenteret for opplevelsens skyld og handler på impuls. Her spiller lyset en avgjørende rolle.

 

Butikker som forstår denne mekanismen, vinner kampen om kundene, sier Krüger.

  

Vi samarbeider nært med kjedeledelsen, designere og butikkinnredere i utforming av belysning i prosjekterings- og installeringsfasen.

 

Det er dette som skiller oss fra våre konkurrenter. – Vi har ulike modeller for å lyssette butikker.

 

Det handler ikke om maksimal lysstyrke, men riktig mengde på rett sted i forhold til hva butikken ønsker å oppnå, sier Krüger.

 

Lys er investering

Kvaliteten på belysningsproduktene er også viktig. Eksempelvis er optikken i armaturen avgjørende for hvor mye lys du får ut.

 

Forskjellen mellom god og dårlig optikk kan bety opptil 50 % mer i lysutbytte, sier Krüger.

 

Vi samarbeider med svenske Nordic Light, som er blant de ledende globale aktørene på effektbelysning til butikker.

 

Vi samarbeider også med de spanske leverandørene Troll, Metalarte og Oscaluz.

  

Mange er mer opptatt av prisen på spotlighten enn hva belysningen skal utrette. Lys må ikke ses på som en ren kostnad.

 

Butikkbelysning er en investering i økt omsetning for butikkene, sier Krüger. Å velge riktig belysning og samarbeidspartner er god totaløkonomi.

 

Velg samarbeidspartner og ikke bare en belysningsleverandør til å hjelpe med det selgende lyset; da får du best resultat til best pris, avslutter han.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no