Meny
28.11.2006

Lette, sterke seter er favoritter på busser i Canada

Ved hjelp av avansert, høyfast stål har kanadiske Multina Inc. konstruert et nytt bussete som oppfyller høye krav til sikkerhet, holdfasthet og økonomi.

 Sammenlignet med aluminium har konstruksjonen i høyfast stål samme vekt, men vesentlig lavere produksjonskostnader.

 

Konstruksjonen tar også vare på materialets fjærende egenskaper. Bussetet er nominert til konstruksjonsprisen Swedish Steel Prize 2006.

 

Det nye bussetet har vært i bruk i drøye 18 måneder på ekspressbusser, som går i trafikk mellom de kanadiske storbyene Quebec og Montreal.

 

Trafikktettheten og belastningen på bussene er stor, noe som viser at den nominerte konstruksjonen utsettes for og har bestått en virkelig test ute i felten.
  

Disse bussene står ikke stille mange timer per døgn og har ofte mange passasjerer, forklarer Éric Belval, utviklingsingeniør og prosjektleder hos Multina Inc. i Drummondville i Canada.

 

Vi har ikke fått noen tilbakemeldinger om materialproblemer. Det viser at det avanserte høyfaste stålet gir en meget holdbar konstruksjon, til tross for at vi har valgt betydelig tynnere materialdimensjoner sammenlignet med tidligere.

  

Det nye bussetet gir et komfortabelt og luksuspreget inntrykk. Seteputene er tykke og kledd med lær. De nedfellbare armlenene er festet til kraftige konsoller. Ryggstøet er høyere sammenlignet med andre, lignende seter.

 

Enda er dette setet mellom fem og ti kilo lettere, noe som har stor betydning for bussens totalvekt. Avansert, høyfast stål gir oss en merverdi når det gjelder komforten, mener Éric Belval.

 

Høyfast stål har en tilbakefjæring som kan utnyttes til å bedre sittekomforten. Dette utnytter vi ved å ha en tynn stålstruktur i setet, som kompletterer stolens fjæring og bidrar til en mer behagelig kjørekomfort.

  

Multina har valgt to forskjellige typer avansert, høyfast stål i sin konstruksjon. Til forsterkninger og detaljer, som skal kunne klare større påkjenninger, brukes varmvalset stål med en laveste strekkfasthet på 700 N/mm2.

 

Til større detaljer som ryggstø, sete, nakkestøtte og profiler i stolenes understell, har konstruktørene valgt kaldvalset stål med en laveste strekkfasthet på 1300 N/mm2. Begge materialene tilhører de mest avanserte typene av høyfast stål som finnes på markedet.

  

Konstruktørene har også redusert vekten ved å lag hull i de forskjellige profilene, for å fjerne unødvendig materiale. Man drar også nytte av at ryggstøet består av en sammenhengende, tynn stålprofil ved stopping av setet.

 

I stedet for å bruke formpresset plast på baksiden av ryggstøet kles stålprofilen med et tynt lag skumplast og deretter samme stoff som stolen for øvrig. Dette gir en mer elegant design. Multinas nye bussete skiller seg derfor tydelig fra andre busseter.

 

For Multina innebærer prosjektet at man har bygd opp ny, verdifull kunnskap som man ønsker å utvikle videre. Éric Belval bedømmer at det går an å fjerne ytterligere fem kilo fra konstruksjonens vekt, som ligger på drøyt 30 kg.

 

Vektreduksjonen skal oppnås ved endret design og færre sveisemomenter, men uten kompromiss med verken sikkerhet, kostnader eller komfort. Framtiden for Multina ser spennende ut.

 

Interessen for effektiv transport på bedriftens marked er økende. Buss og tog blir et stadig mer interessant alternativ til bil og fly.

 

Éric Belval er overbevist om at etterspørselen vil fortsette å øke og at Multina har alle muligheter til å bli en stor leverandør av både buss- og togseter samt totale innredninger. Vårt mål er å levere hele systemer til kundene våre, avslutter han.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no