Årets Leke 2006
Leketøysbransjen har talt: Den første interaktive dukken i sitt slag er kåret til årets leketøy i Norge.
Amazing Amanda er dukken som revolusjonerer det norske dukkemarkedet. Nå får jenter endelig sitt eget high-tech-leketøy og går guttene en høy gang.
Avansert teknologi gjør dukken intelligent og virkelighetstro. Hun både snakker og uttrykker følelser.
Amazing Amanda er kåret av Leketøysbransjens Fellesråd til ”Årets Leke” fordi dukken representerer neste generasjon av innovative og høyteknologiske leker.
Produktet er en nyvinning innenfor den elektroniske trenden i leketøysbransjen, som viser at leker blir stadig smartere og mer avanserte, sier Per Normann Larsen, daglig leder av Leketøysbransjens Fellesråd.
Ved at man kan benytte begrepet ”Årets Leke” og den logoen som stilles til rådighet for prismottakeren, er det vår erfaring at kåringen skaper ekstra oppmerksomhet både i og utenfor bransjen og blant forbrukere, sier Per Normann Larsen.
Leketøysbransjens Fellesråd ønsker at hedersbevisningen skal bidra til å øke fokuset på spennende fremtidsrettede produkter fra en bransje med lange tradisjoner og meget aktiv produktutvikling.
Dukken er utstyrt med talegjenkjennings- og scannerteknologi som programmeres på en enkel måte. Hun kan lære seg ”mammas” stemme og gjenkjenner de fleste norske dialektene.
Hun vet godt om det er mamma eller andre som snakker, og hun gir uttrykk for hva hun vil. Hvis du spør om hun er sulten, vil hun svare med ord, men også med uttrykk som viser om hun vil spise eller ikke.
Amazing Amanda kjenner igjen sine egne klær, tannbørste, mat, drikke og potte. Hun vet hva klokken er og hvilken dag det er. Hun kan også minne sin mamma på spesielle anledninger som morsdag og andre dager.
Og for ordens skyld, hun har en av- og på-knapp ”hvis besteforeldrene” skulle bli litt lei.