Jarlsbergostens amerikanske far hedres
Nå hedres David Brohel med Osteprisen for 2006 for hans lange og unike innsats som blant annet har ført til en dobling av Jarlsbergsalget i USA siden 1991.
Jeg er veldig takknemlig over å bli tildelt Osteprisen av TINE, og jeg er svært stolt over å få være med på å selge Jarlsberg på det amerikanske markedet, sier Brohel.
Det er amerikaneren David Brohel vi kan takke for at Jarlsbergosten er blitt en storselgende kjendis på det amerikanske ostemarkedet. Det selges nå årlig 12 000 tonn Jarlsberg i USA, noe som er en dobling siden 1991.
Uten Brohels enestående engasjement for osten med de velkjente hullene hadde ikke Jarlsberg hatt den sterke posisjonen den i dag har i USA.
Jeg vil nå gjøre mitt ytterste for at volumveksten fortsetter og har stor tro på at Jarlsberg stadig vil styrke sitt merkenavn på det amerikanske markedet, sier, sier David Brohel.
Osteprisen deles årlig ut til personer, grupper eller organisasjoner som har bidratt til å skape oppmerksomhet rundt ost nasjonalt eller internasjonalt. Prisvinneren skal ha bidratt til å øke folks kunnskap om ost gjennom positiv profilering av norsk ost, kosthold og mattradisjoner.
Det er ingen tvil om at David Brohel oppfyller statuttene for prisen. Hans store entusiasme og personlige engasjement for Jarlsberg har vært avgjørende for den store salgsveksten og den sterke merkevaren produktet har i dag, sier kommunikasjonssjef TINE Kari Raunedokken.
Brohels engasjementet har også medvirket til at TINE startet den første utenlandske produksjonen av Jarlsberg i USA gjennom sitt datterselskap Norseland Inc.
I tillegg var Brohel initiativtaker til introduksjonen av Jarlsberg Lite (Jarlsberg Lettere). Gjennom Brohels mangeårige arbeid i Norseland Inc., der han inntil i vår var president og CEO, har han i tillegg til engasjementet for Jarlsberg, også hatt stort fokus på ost generelt i nærmere tretti år. Han har bl.a. vært First Vice President for Cheese Importers Assosiation of America.
David Brohel har gjennom sitt snart 30 år lange engasjement for Jarlsberg og norsk ost generelt, utvilsomt satt sitt personlige preg på kommunikasjonen av disse produktene i USA og hatt en nøkkelrolle i suksessen som er blitt skapt, sier Raunedokken.
Det er ikke bare i USA Jarlsbergosten gjør suksess. Osten selges blant annet i Danmark, Australia, Sverige, Canada, England, Hellas, Tyskland og Østerrike. Et nytt og lovende marked er Russland, dette til tross for at Russland er et krevende område å etablere seg i.
Veksten har særlig kommet i St. Petersburg. Foruten Jarlsberg øker også salget av Snøfrisk og Gudbrandsdalsost.