Rasjonelt og rimeligere for utstillere
Messer er en effektiv og økonomisk gunstig markedskanal. På messer med godt besøk av de riktige kundegruppene fra hele landet, kommer kontaktprisen fort under 300 kroner.
Beregninger som arrangøren av Industriens Motemesse har gjort i forbindelse med årets messe, viser en gjennomsnittlig kontaktpris på 278 kroner. På en tilsvarende messe i 2003 var kontaktprisen over 100 kroner høyere.
Til sammenligning vil kostnadene ved et kundebesøk, med fly og overnatting, fort nærme seg fem tusen kroner. Arrangøren TESS forklarer den hyggelige utviklingen med en messe som blir bedre og mer målrettet for hvert år. Utviklingen har gått i retning av utvidet åpningstid og større vekt på kvalitet fremfor kvantitet.
Rekord
Industriens Motemesse samlet i år 115 utstillere på Exporamasenteret ved Lillestrøm 1.–3. november. Det er ny rekord og en økning på 15 prosent. Årets messe er den niende i rekken.
I år satte Industriens Motemesse fokus på innovasjon og bød på et allsidig seminarprogram i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Det var også deltakelse fra Patentstyret og et relasjonsfokusert sosialt program.
Kathrine Sørland på catwalken
Begrepet ”Industriens Motemesse” oppstod da arrangørene med litt glimt i øyet tok i bruk noen av moteindustriens virkemidler for å få til en ny og friskere presentasjon av det som skjer i bransjen.
Profesjonelle modeller i profesjonell regi på scenen har gitt mange produkter et nytt løft. Kreativiteten på årets messe var stor, og publikum var rause med applausen. I år var programleder i TV3 og tidligere Miss Norway, Kathrine Sørland, blant modellene.
Kveldsmyldring
Nytt av året var kveldsmyldring på messeområdet med full betjening, ekstra motevisning, ekstra servering og ”noko attåt”.
Industriens Motemesse arrangeres av TESS i samarbeid med medlemsorganisasjonen LOGMA og Stiftelsen Tradebroker.