Internasjonal storsatsing skal styres fra Lysaker
Det er sammenslåingen av Simrad Yachting AS og Lowrance Electronics Inc. som er grunnlaget for etableringen. Den internasjonale virksomheten vil i 2006 omsette for nærmere to milliarder kroner.
Selskapet har etablert sitt hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Det får rundt 2500 ansatte i Europa, USA og Asia. Bak etableringen står det nordiske investeringsselskapet Altor.
Salg av maritim elektronikk opplever et internasjonalt oppsving. Ved at vi nå samler fire av verdens sterkeste merkevarer innenfor denne sektoren i et og samme selskap, har vi sterk tro på at vi kan hente ut betydelige synergieffekter.
Dette til fordel både for forbrukerne og vår egen organisasjon. Vi får nå en størrelse og organisering som setter oss i stand til å kunne utnytte vår internasjonale spisskompetanse til å dyrke frem banebrytende teknologi som styrker selskapets konkurransekraft og markedsposisjon, sier Hugo Maurstad, partner i Altor og styreformann i Navico.
Hovedkontor på Lysaker
Allerede fra første dag er Navico et av verdens største selskaper innenfor utvikling, design, produksjon og salg av maritim elektronikk for navigasjon, kommunikasjon og fiske. I tillegg får selskapet posisjoner innenfor navigasjons-og kommunikasjonsutstyr til biler og fly.
Selskapet har virksomhet i USA, Asia og Europa. Produktene selges imidlertid i alle verdensdeler under de fire globale merkevarene Simrad, Lowrance, Eagle, og B&G. Under Navico vil man fortsette å videreutvikle og styrke markedsposisjonen til de fire merkevarene.
Hovedkontoret til det nye, globale selskapet legges til Lysaker utenfor Oslo. Foruten den administrative ledelsen vil man her legge funksjoner som økonomi, salg, marketing, finans og IT. I forbindelse med etableringen vil man nå gå aktivt ut for å rekruttere nye medarbeidere.
Ledelse med fokus på innovasjon
Darrell Lowrance blir adm. dir. i Navico, mens Hugo Maurstad fra Altor Equity Partners blir selskapets styreformann.
Dette er en konkurransedrevet global industri der det er helt avgjørende å ha et førsteklasses miljø for utvikling, produksjon, salg og markedsføring. For å lykkes i dagens marked må vi ha gode og innovative produkter – i tillegg til kompetente og proaktive medarbeidere.
Vi kommer derfor til å øke vår fokus på utvikling gjennom enda mer effektiv utnyttelse av de ressursene vi har, forteller Maurstad.