Meny
06.10.2006

Nytt sanntids- og prioriteringssystem forbedrer kollektivtilbudet

Det nye sanntidssystemet i Oslo og Akershus er en del av myndighetenes Oslo pakke 2 – tiltak for å forbedre kollektivtilbudet i Oslo og Akershusregionen.

Systemet sørger for bedre informasjon til de reisende på holdeplasser og om bord på busser og trikker, samt at buss og trikk kommer raskere fram.

 

Systemintegratoren Proxll mener at markedet for slike systemer er økende. – Med vår kompetanse på signalanlegg skal vi bidra til utviklingen av det norske markedet, sier Per Holmen Christensen, som er leder for samferdselsavdelingen i selskapet.

  

Kjøretøyets datamaskin holder rede på alle stoppesteder og har tilhørende lydanlegg for annonsering på riktig sted. Sanntidssystemet vet hvor kjøretøyene befinner seg til enhver tid ved hjelp av avstandsmåling og satellittnavigasjon, sier prosjektleder for sanntidsinformasjon i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, Magne Bentzen i Trafikanten.

 

Han legger til at skiltene på holdeplassene viser hvor mange minutter ventetid det er til neste avgang. – I tillegg kan de reisende få informasjon på sms, WAP og Internett.

  

Tilsvarende systemer er satt i drift i Stockholm og flere tyske byer. Sanntidsinformasjonen har vært en publikumssuksess og resultert i bedre informasjon og fremkommelighet for kollektivkjøretøyer. Flere norske byer vurderer å ta i bruk tilsvarende løsning. Bybanen i Bergen ønsker nå mer informasjon om prosjektet, sier Christensen.

  

Som systemintegrator påtar vi oss ansvaret for installasjon, drift og vedlikehold av komplekse sanntidssystemer, sier Christensen i Proxll. – Når andre norske kommuner beslutter å gjennomføre tilsvarende prosjekter, står vi klare til å gjennomføre dem.

 

Fellesløft

Oslo pakke 2, som ble lansert i 1997, er et fellesløft mellom staten, Akershus Fylkeskommune og Oslo kommune for å øke kollektivtilbudet. Målet er å forbedre informasjonen og fremkommeligheten slik at det blir mer attraktivt å reise kollektivt.

    

Myndighetene har til nå bevilget ca. 15,6 milliarder kroner til kollektivløftet i Oslo og Akershus. Herav går ca. 100 millioner til sanntidsprosjektet.

 

Valg av installatør

Hovedleverandør av sanntidssystemet er det tyske selskapet Init. I valg av installatør la Samferdselsetaten, Statens Vegvesen og Trafikanten stor vekt på dokumentert leverings- og gjennomføringsevne. Derfor falt valget på Proxll, som monterer utstyr i signalanlegg.

  

Ovenfor vår styringsgruppe måtte vi dokumentere at systemet fungerte på 50 kjøretøyer, 23 signalanlegg og 6 skilt før prosjektet kunne videreføres, sier Bentzen. Han legger til at Samferdselsetaten også benytter Swarco Norge AS som leverandør.

  

Sanntidsinformasjonssystemet er så langt bygd ut på 500 av 900 rutegående busser og trikker i Oslo og Akershus. Mot slutten av året vil ytterligere 200 kjøretøy få systemet installert. 

 

 I løpet av 2007 skal prosjektet være sluttført, sier Bentzen. T-banen og NSB vurderer å knytte seg opp mot tilsvarende sanntidssystem. Det vil gi publikum bedre overgangsinformasjon fra trikk til bane og fra jernbane og T-bane til buss.

  

Hovedhensikten med Oslo pakke 2 er å forbedre kvaliteten på kollektivtrafikken. Vi ønsker blant annet å gi bedre informasjonen på alle omstigningspunkter i Oslo og Akershus, sier Bentzen.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no