Meny
04.09.2006

Europapremiere for Volvos komplette nye lastebilserie

På den internasjonale lastebilmessen i Hannover 21.–28. september, vil Volvo vise sin helt nye lastebilserie for publikum for første gang.

På Volvos messeområde vises eksempler fra hele utvalget, totalt fem nye modeller som dekker alt fra det mellomtunge segmentet til virkelig tungtransport over lange avstander.

 

I tillegg til den nye produktserien, ønsker Volvo å fokusere på miljøet og god drivstofføkonomi. Volvos nye lastebilmodeller oppgis å oppfylle utslippskravene som trer i kraft i Europa i 2009 (Euro 5), ved hjelp av SCR-teknologi (selektiv katalytisk reduksjon).

Sammenlignet med dagens Euro 3-standard, som gjelder til 1. oktober i år, innebærer den nye standarden en reduksjon i partikkelutslipp på rundt 80 %. Samtidig halveres utslippene av nitrogenoksid.

 

På Volvos messeområde vil man vise flere fremtidsrettede løsninger som kan redusere miljøpåvirkningen av veitransport ytterligere, både på kortere og lengre sikt.

 

Hybriddrift

Én av de største attraksjonene på Volvos stand vil sannsynligvis bli en hybridmotor som viser hybridteknologien som Volvokonsernet har utviklet for tunge kjøretøyer. Det er et såkalt parallelt hybridsystem, en kombinasjon av elektrisk drift og dieseldrift, der både den elektriske motoren og dieselmotoren, en D7, kan fungere uavhengig av hverandre.

 

Denne løsningen utnytter bremseenergien og er derfor særlig egnet for bykjøring, der det veksler mye mellom nedbremsing og akselerasjon. Tester viser at det er mulig å oppnå drivstoffbesparelser på opptil 35 % med dette systemet, noe som igjen betyr lavere eksosutslipp og støynivå. 

  

Dieselmotoren kan dessuten benytte fornybart biodrivstoff, slik at driften er helt CO2-nøytral. Volvo regner med at hybridlastebiler kan lanseres på markedet i løpet av noen år. 

 

Fuelwatch

Fuelwatch er Volvos samlebegrep på en rekke tiltak som et transportfirma kan bruke for å redusere forbruk og kostnader knyttet til drivstoff. Stigende oljepriser utgjør en stadig større del av driftskostnadene ved veitransport.

 

På Volvos messestand kan man se tiltakene som inngår i Fuelwatch, slik som automatisk overvåking av dekktrykk og aerodynamisk utstyr for lastebilen, som kan redusere luftmotstanden med 10–20 %.

  

En annen effektiv måte å redusere drivstofforbruket på, er å lære opp sjåførene i god kjøreteknikk. Dette har Volvo tatt konsekvensen av og har utviklet en rekke sjåføropplæringspakker med vekt på drivstofføkonomi og sikkerhet.

 

På standen blir det informert om de ulike sjåføropplæringspakkene. Videre får man se resultatene som transportfirmaer i Tyskland har kommet frem til så langt etter å ha testet Fuelwatch-teknologien.

 

Ny versjon av Dynafleet

Volvos transportinformasjonssystem, Dynafleet, lanseres i en ny versjon på messen. Den nye maskinvaren har nå utvidet funksjonalitet som skal forenkle administrasjonen for sjåføren, ikke minst gjennom bruk av Internett og tilkobling til eksterne enheter, for eksempel en bærbar PC.

 

Systemet fås i tre pakker: Perform-pakken inneholder sjåfør- og kjøretøyinformasjon, Perform & Locate-pakken har i tillegg transportadministrasjon og sporing. Operate-pakken gir sjåføren og transportkontoret mulighet for å kommunisere med hverandre. På messen finnes det en Dynafleet-modul der systemet kan testes.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no