Meny
04.09.2006

Brenselceller vil skape radikale endringer for skipsfarten

I nær fremtid vil brenselcelleteknologi både endre økonomiske forhold og den miljømessige påvirkningen fra global skipsfart.

Dette er hovedkonklusjonene fra utviklingsprosjektet ”FellowSHIP” som nylig avsluttet første fase av sitt forsknings- og utviklingsarbeid på brenselceller i skip.

”Denne grensesprengende teknologien kan øke energieffektiviteten med opp til 50 % sammenlignet med dagens dieselmaskiner og samtidig oppnå svært store reduksjoner av miljøvennlig utslipp,” sier prosjektleder Tomas Tronstad fra Det Norske Veritas.

 

Miljøkrav til skipsfarten har inntil nå vært svært mild sammenlignet med kravene som stilles til landbasert industri og transport. Økt bruk av stadig dyrere fossilt brensel samt et økende behov for å redusere utslipp av klimagasser utgjør en global utfordring.

En avgjørende løsning på disse utfordringene er å tilpasse brenselcelleteknologien til skip, noe som vil resultere i forbedret energieffektivitet og en vesentlig reduksjon av skadelige utslipp, sammenlignet med konvensjonelle motorer.

  
Prosjektet FellowSHIP startet opp i 2003 og har som mål å utvikle fullstendig integrerte anlegg av brenselceller i kombinasjon med konvensjonell teknologi i skip samt å kvalifisere teknologien som utvikles. Prosjektet lanserer nå banebrytende resultater fra dets første forsknings- og utviklingsfase og konkluderer at det i nær framtid vil være mulig å tilpasse brenselcelleteknologien til skip og for kommersiell bruk.

  
På dette grunnlaget planlegger vi nå en fullskala demonstrator av et kraftaggregat som hjelpemaskinerianlegg i løpet av 2008, sier Tomas Tronstad. Prosjektet ledes av Det Norske Veritas og omfatter selskapene Eidsvik Offshore, MTU CFC Solutions Gmbh, Vik-Sandvik og Wärtsilä Corporation.

 

Rent, effektivt og stillegående

– Vi har påvist flere fordeler med denne grensesprengende teknologien. Både kraftanleggets virkningsgrad, driftsutgifter samt begrensninger av skadelige utslipp forbedres vesentlig sammenlignet med konvensjonell teknologi, forklarer Tronstad.

  
Utslippene fra disse motorene består dessuten kun av rent, varmt vann. Ved bruk av karbonholdige drivstoff, som naturgass, vil eksosen inneholde CO2, men redusert med opp til 50 % sammenlignet med dieselmotorer fyrt med bunkersolje.

Brenselceller er dessuten stillegående og vibrasjonsfrie. Dette øker passasjerkomfort og bedrer arbeidsforholdene til mannskapet. Videre vil vedlikeholdsbehovet være mindre takket være det enkle designet som har svært få bevegelige deler.

Brenselcelleteknologi er også svært modulær slik at den kan tilpasse forskjellige maskinromsløsninger, noe som vil kunne gjøre maskinrom mindre plasskrevende.

  
Denne allsidigheten, sammen med reduserte driftskostnader og rene utslipp, vil gjøre brenselcelleteknologien til en revolusjon for fremtidens kommersielle skipsfart, er Tronstads konklusjoner.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no