Rockwool satser kraftig på det norske markedet
Den norske byggebransjen blir blant den første i verden som vil arbeide med en ny generasjon isoleringsprodukter.
Rockwool-konsernet satser kraftig på det norske markedet i forbindelse med lanseringen av de nye produktene. Dermed blir den norske byggebransjen blant den første i verden som kommer til å arbeide med den nye generasjonen produkter.
Den norske delen av selskapet spiller også en meget sentral rolle i utviklingen av produktene, som er utviklet i tett samarbeid mellom Rockwool International og Rockwool Norge.
Flere pakker tar mindre plass
– Bak lanseringen ligger et omfattende utviklingsarbeid i en helt ny og effektiv vakuumteknologi, som har gjort det mulig å forbedre komprimeringen i produkter som Flexi A-plate, Takstolplate, I-plate A og Stålstenderplate markant, forklarer adm. direktør Morten B. Andersen i Rockwool Norge.
Med dette kan nesten dobbelt så mange isoleringsprodukter transporteres i bilene, sammenlignet med tidligere, noe som gir store besparelser på omkostningen til transport og logistikk, fortsetter Morten B. Andersen.
Han peker videre på bedre utnyttelse av lagerplass og minimering av lageromkostninger hos forhandlere samt lettere håndtering på både lager og byggeplass som andre fordeler med de nye produktene.
Oppfyller stort ønske
Dermed oppfyller Rockwool et stort ønske fra den norske byggebransjen. Produktene oppgis å være optimert for alle forhold i byggeprosessen med fordeler for alle involverte parter.
De er alt-i-ett-produkter, som kombinerer optimal komprimering med steinullens kjente produktfordeler; brannsikkerhet, lydisolering, fuktsikring, isoleringsevne og formstabilitet.
Vi har tatt patent på den nye vakuumteknologien, som bl.a. sikrer at produktene ikke skades under den kraftige komprimeringen, og at dekomprimeringen starter i samme øyeblikk håndverkerne fjerner folien på byggeplassen. Produktene oppnår full størrelse med det samme, og utvider seg ytterligere inne i konstruksjonen, sier Morten B. Andersen.
Produseres i Norge
Produktene blir i første omgang utelukkende produsert på Rockwools fabrikk i Moss. Fabrikken var allerede på forhånd godt utrustet for den nye produksjonen, men i forbindelse med det nye komprimeringskonseptet er det også investert i en rekke nye maskiner.
Det er videre fabrikkens forsyningsområde i Midt- og Sør-Norge samt Sverige som er valgt som lanseringsmarked for de nye produktene. Derfor vil de nye vakuumproduktene i første omgang ikke selges via forhandlere i Nord-Norge.
Vi har store forventninger til de nye produktene, som har blitt testet med stor suksess hos utvalgte kunder før lanseringen. Vi vil uten tvil oppnå store fordeler på det meget konkurransepregede isoleringsmarkedet i Norge, avslutter Morten. B. Andersen.