Mindre slit for propellen
Det nye prinsippet vil årlig kunne spare skipene som daglig går i Nordsjøen, for flere hundre millioner kroner i vedlikeholdskostnader.
I dag reguleres skipspropellene etter turtallsprinsippet. I bilverdenen kalles dette cruisekontroll. Kjøretøyet holder jevn fart, uavhengig om veien går oppover eller nedover.
Turtallsregulering av propeller fungerer godt når sjøen er relativt rolig. Men i bølger og under vanskelige værforhold er det mange ulemper med denne løsningen, ifølge marinforskerne.
Bølger, strøm og skipets bevegelser gjør at arbeidsforholdene til propellen stadig endres. Propellmotoren må da kjempe for å holde jevn fart på propellen; i det ene øyeblikket gi full gass, for i det neste å slakke opp. Det sliter på motor og drivverk, og øker drivstofforbruket.
En annen måte å styre på er å jobbe med naturen når sjøen er brutal. I stedet for å la propellen ha konstant hastighet kan man la drivkraften til motoren være konstant og la turtallet variere.
Da vil propellen slakke farten noe når den går inn i en bølge og øke farten litt når den har mindre motstand i vannet. Det kan sammenlignes med bilkjøring. Et konstant trykk på gassen vil gjøre at bilen går saktere i oppoverbakke og raskere i nedoverbakke.
I tillegg har Smogeli innført det han kaller effektregulering – der målet er å skape så små variasjoner som mulig i energibehovet.
Begge prinsippene kan brukes i det nye styringssystemet som NTNU-forskerne nå lanserer, og som de mener bør erstatte den tradisjonelle turtallsreguleringen. De kaller det kombinert effekt- og momentregulering.
Kilde: forskning.no