Innovasjonspris til MAN HydroDrive
I tillegg til prisen fikk MAN HydroDrive rosende omtale fra den internasjonale fagjuryen i kategorien “Equipment & Components“.
Systemet leveres på MAN TGA, som dermed er den eneste lastebilserien i verden med hydrostatisk drift i forakselnavene. Ved behov gir dette ekstra trekkraft på forakselen. I motsetning til vanlig mekanisk allhjulsdrift passer dette systemet spesielt godt for biler som for det meste kjører på gode veier.
MAN HydroDrive består av en høytrykks hydraulikkpumpe på girkasseuttaket som leverer nødvendig hydraulikkoljetrykk til navmotorene på forhjulene. Systemet kobles inn med et tastetrykk. Innkobling kan også gjøres under belastning.
MAN HydroDrive klarer seg altså uten mekanisk drevet foraksel, fordelerkasse og differensial. Det betyr 400 kg mer nyttelast i forhold til et tradisjonelt allhjulsdriftsystem.
Drivstofforbruket er en annen stor fordel, opplyser selskapet. Ved normal kjøring ligger det på samme nivå som for en bil med drift på én aksel. Samtidig får bilen normal chassishøyde.
Lastehøyde og svingskivehøyde ligger på standard nivå, slik at bilen kan brukes med ordinære semitrailere og påbygg. Produsenten opplyser at MAN HydroDrive gir ekstra fremkommelighet for biler i vanlig transport, noe som betyr økt sikkerhet og bedre punktlighet.