30.05.2006
Miljøpris til norske solceller
Alf Bjørseth, mannen bak verdens største solenergiselskap, REC, har fått den nasjonale miljøprisen Glassbjørnen.
Glassbjørnen ble delt ut i Oslo Kongressenter av næringsminister Odd Eriksen og miljøvernminister Helen Bjørnøy 11. mai. Miljøstiftelsen GRIP står bak prisen. Stiftelsen er opprettet av Miljøverndepartementet.
– En veldig hyggelig anerkjennelse til arbeidet som er gjort for å fremme solenergi, sier Alf Bjørseth.
Han grunnla bedriften ScanWafer i 1994, som nå er flaggskipet i verdens største solenergiselskap, REC (Renewable Energy Corporation). Glassbjørnen deles ut i flere kategorier, og Bjørseth fikk hedersprisen.
Børs-suksess
Bjørseth fikk prisen sammen med REC, som han inntil i fjor var sjef for. Denne uken suste selskapet inn på Oslo Børs og var raskt oppe i en markedsverdi på 58 milliarder kroner allerede første dagen.
– Prisen kommer på et veldig hyggelig tidspunkt. Solenergi er en sterkt voksende industri. På verdensbasis øker produksjonen 30–40 prosent hvert år, sier Bjørseth.
Som verdens største produsent av silisium har Norge et godt utgangspunkt for produksjon av såkalte wafere. De behandlede silisiumskivene er hovedkomponenten i den vanligste typen solceller.
Produksjonen skaffet etterlengtete arbeidsplasser i Glomfjord, Narvik og Herøya, der tradisjonell industri har blitt byttet ut med solcelleproduksjon.
Solcelleenergi utgjør fortsatt en liten del av den totale energiproduksjonen, men Bjørseth ser bare lyspunkter.
–Prisen på produksjon av solcelleenergi er på rask vei nedover. I California og flere steder i Japan er den allerede konkurransedyktig med annen energi. Fordelen med solenergien er at den er uutømmelig, i motsetning til kull og olje, sier Bjørseth.
Grønt image
Glassbjørnen ble i år utdelt for fjerde gang og foregikk under avslutningen på miljøkonferansen GRIP Forum. Nærings- og handelsminister Odd Eriksen og miljøvernminister Helen Bjørnøy overrakte prisene til vinnerne.
Nærmere 50 bedrifter, fra Lindesnes til Svalbard, var påmeldt. Norsk næringsliv blir stadig flinkere til å ta hensyn til miljø. Et miljøvennlig image er stadig viktigere i markedsføringen.
Derfor er interessen også stor for å konkurrere om en pris som Glassbjørnen, sier direktør Eva-Britt Isager i GRIP.
Tidligere har bedrifter som OSO Hotwater, Tomra, Håg, NSB, Øyafestivalen og Wood Polymer Technologies stukket av med prisen.
En nasjonal miljøpris er viktig for å synliggjøre vellykkede miljøtiltak. Glassbjørnen belønner også bedrifter som har hatt miljøvennlig tankegang som utgangspunkt for innovasjon, sier Isager.
– En veldig hyggelig anerkjennelse til arbeidet som er gjort for å fremme solenergi, sier Alf Bjørseth.
Han grunnla bedriften ScanWafer i 1994, som nå er flaggskipet i verdens største solenergiselskap, REC (Renewable Energy Corporation). Glassbjørnen deles ut i flere kategorier, og Bjørseth fikk hedersprisen.
Børs-suksess
Bjørseth fikk prisen sammen med REC, som han inntil i fjor var sjef for. Denne uken suste selskapet inn på Oslo Børs og var raskt oppe i en markedsverdi på 58 milliarder kroner allerede første dagen.
– Prisen kommer på et veldig hyggelig tidspunkt. Solenergi er en sterkt voksende industri. På verdensbasis øker produksjonen 30–40 prosent hvert år, sier Bjørseth.
Som verdens største produsent av silisium har Norge et godt utgangspunkt for produksjon av såkalte wafere. De behandlede silisiumskivene er hovedkomponenten i den vanligste typen solceller.
Produksjonen skaffet etterlengtete arbeidsplasser i Glomfjord, Narvik og Herøya, der tradisjonell industri har blitt byttet ut med solcelleproduksjon.
Solcelleenergi utgjør fortsatt en liten del av den totale energiproduksjonen, men Bjørseth ser bare lyspunkter.
–Prisen på produksjon av solcelleenergi er på rask vei nedover. I California og flere steder i Japan er den allerede konkurransedyktig med annen energi. Fordelen med solenergien er at den er uutømmelig, i motsetning til kull og olje, sier Bjørseth.
Grønt image
Glassbjørnen ble i år utdelt for fjerde gang og foregikk under avslutningen på miljøkonferansen GRIP Forum. Nærings- og handelsminister Odd Eriksen og miljøvernminister Helen Bjørnøy overrakte prisene til vinnerne.
Nærmere 50 bedrifter, fra Lindesnes til Svalbard, var påmeldt. Norsk næringsliv blir stadig flinkere til å ta hensyn til miljø. Et miljøvennlig image er stadig viktigere i markedsføringen.
Derfor er interessen også stor for å konkurrere om en pris som Glassbjørnen, sier direktør Eva-Britt Isager i GRIP.
Tidligere har bedrifter som OSO Hotwater, Tomra, Håg, NSB, Øyafestivalen og Wood Polymer Technologies stukket av med prisen.
En nasjonal miljøpris er viktig for å synliggjøre vellykkede miljøtiltak. Glassbjørnen belønner også bedrifter som har hatt miljøvennlig tankegang som utgangspunkt for innovasjon, sier Isager.