30.05.2006
Ny avtale forlenger hydrogenveien ut i Europa
En fersk avtale forlenger den norske hydrogenveien nedover i Europa.
Et nytt samarbeid er inngått med svenskenes HyFuture og danskenes Hydrogen Link. Prosjektet kalles Scandinavian Hydrogen Hyway.
Prosjektleder Christopher Kloed i HyNor opplyser til Renergi at visjonen er å lage et nordisk nettverk slik at man kan forflytte seg fra Vestlandet gjennom Sverige og Danmark til den tyske grensen.
Deretter kan man komme videre via de tyske hydrogenstasjonene, som det finnes en del av allerede.
Danmark legger opp til åtte knutepunkter med Ringkøbing og Holsterbro som de første. I Sverige blir det en stasjon i Gøteborg neste år. Det blir i alt ni stasjoner i Sverige.
Statoil vil åpne Norges første hydrogenstasjon i Stavanger i august. Den neste stasjonen åpnes av Hydro i mars neste år i Grenland. Der blir det for øvrig direkte transport av hydrogen i rør til fyllestasjonen fra verdens første sentrale hydrogenproduksjon. Det er også planer om å forlenge HyNor med stasjoner i Bergen og Molde.
Hybridbiler underveis
I disse dager blir 15 Toyota Prius hybridbiler sendt fra Japan til Quantum Technology i California for å bygges om til hydrogendrift. Bilene, som har forbrenningsmotor kombinert med eldrift, skal leies ut av Miljøbil Grenland.
Fire biler skal til Stavanger, to leies ut til Hytrec-prosjektet i Trondheim, og resten skal til Grenland. En av leietakerne er finanskjendisen Petter Stordalen.
I tillegg til Toyotaene skal Stavanger ta i bruk den norske hydrogenkonseptbilen FYK, som lanseres om fire måneder, en Think i hydrogenutgave pluss en motorsykkel fra Intelligent Energy i London. Knutepunktene i Grenland skal også ta i bruk en Think.
I Drammen er det snakk om fire Prius-er og én Think. Oslo satser på busser som skal gå i rutetrafikk.
Prosjektleder Christopher Kloed i HyNor opplyser til Renergi at visjonen er å lage et nordisk nettverk slik at man kan forflytte seg fra Vestlandet gjennom Sverige og Danmark til den tyske grensen.
Deretter kan man komme videre via de tyske hydrogenstasjonene, som det finnes en del av allerede.
Danmark legger opp til åtte knutepunkter med Ringkøbing og Holsterbro som de første. I Sverige blir det en stasjon i Gøteborg neste år. Det blir i alt ni stasjoner i Sverige.
Statoil vil åpne Norges første hydrogenstasjon i Stavanger i august. Den neste stasjonen åpnes av Hydro i mars neste år i Grenland. Der blir det for øvrig direkte transport av hydrogen i rør til fyllestasjonen fra verdens første sentrale hydrogenproduksjon. Det er også planer om å forlenge HyNor med stasjoner i Bergen og Molde.
Hybridbiler underveis
I disse dager blir 15 Toyota Prius hybridbiler sendt fra Japan til Quantum Technology i California for å bygges om til hydrogendrift. Bilene, som har forbrenningsmotor kombinert med eldrift, skal leies ut av Miljøbil Grenland.
Fire biler skal til Stavanger, to leies ut til Hytrec-prosjektet i Trondheim, og resten skal til Grenland. En av leietakerne er finanskjendisen Petter Stordalen.
I tillegg til Toyotaene skal Stavanger ta i bruk den norske hydrogenkonseptbilen FYK, som lanseres om fire måneder, en Think i hydrogenutgave pluss en motorsykkel fra Intelligent Energy i London. Knutepunktene i Grenland skal også ta i bruk en Think.
I Drammen er det snakk om fire Prius-er og én Think. Oslo satser på busser som skal gå i rutetrafikk.