29.03.2006
Ingeniørstudenter skal utvikle billigere hydrogen
Tre maskiningeniørstudenter ved Høgskolen i Oslo, Avdeling for ingeniørutdanning, skal forsøke å bygge et apparat som skal gjøre det mulig for forskere å finne en ny metode for hydrogenutvinning.
Metoden går ut på å lage en væskeoppløsning. I denne væsken puttes så to elektroder. Så kjøres det strøm mellom elektrodene som ved vanlig elektrolyse.
Når spenningen økes til over 100 volt, begynner den negativt ladede elektroden å produsere store mengder gass, og temperaturen i væsken kommer opp i over 60 grader.
Teorien er at det under disse forholdene oppstår en tynn ”kappe” av vanndamp med temperatur på opptil 3700 grader på overflaten av den negativt ladede elektroden.
Vanndampen endrer da egenskaper og kalles ”plasma”. Den kjemiske prosessen som foregår, kalles plasmaelektrolyse. Ifølge teorien splittes da vannmolekylene direkte til hydrogen og oksygen.
Poenget med prosessen er at det har vært observert tilfeller der man ved hjelp av høy spenning har utvunnet opp til åtte ganger så mye hydrogen som ved vanlig elektrolyse.
Lykkes forskerne i å utvinne hydrogen på denne måten, vil det bli mye billigere å fylle tanken med hydrogen, som er et svært miljøvennlig drivstoff.
Når spenningen økes til over 100 volt, begynner den negativt ladede elektroden å produsere store mengder gass, og temperaturen i væsken kommer opp i over 60 grader.
Teorien er at det under disse forholdene oppstår en tynn ”kappe” av vanndamp med temperatur på opptil 3700 grader på overflaten av den negativt ladede elektroden.
Vanndampen endrer da egenskaper og kalles ”plasma”. Den kjemiske prosessen som foregår, kalles plasmaelektrolyse. Ifølge teorien splittes da vannmolekylene direkte til hydrogen og oksygen.
Poenget med prosessen er at det har vært observert tilfeller der man ved hjelp av høy spenning har utvunnet opp til åtte ganger så mye hydrogen som ved vanlig elektrolyse.
Lykkes forskerne i å utvinne hydrogen på denne måten, vil det bli mye billigere å fylle tanken med hydrogen, som er et svært miljøvennlig drivstoff.