07.03.2006
Flere skal fristes med hermetikk
Hermetikk er blitt sjelden vare på middagsbordet. Nordmenn spiser boksmiddag bare fem ganger i året. Nå skal en helt ny type hermetikk snu trenden.
Hver nordmann spiser to og en halv boks middagshermetikk i året, og i gjennomsnitt regner vi med at hver boks gir to porsjoner, sier markedssjef Nina Bye Larsen i Gilde-selskapet Terina.
Joika er fortsatt landets bestselger, med 1,7 millioner bokser i året. Totalt spiser vi 9500 tonn middagshermetikk årlig, og det er mye mindre enn i gamle dager. Storhetstiden var på 1960- og 1970-tallet. De siste to tiårene har vi sett en svak, men jevn nedgang. Årsaken er først og fremst konkurranse fra frossen ferdigmat som pizza og gryteretter, sier Bye Larsen.
Tar opp kampen
Nå prøver hermetikkprodusenten Terina et nytt grep i kampen om ferdigmatkundenes gunst, og lanserer en serie raske retter, bestående av to komponenter.
Gryteretten og risblandingen skal varmes hver for seg, men selges i samme forpakning. Det gir boksene en uvanlig og iøynefallende form. Hele tilberedningen tar ikke mer enn fem minutter, sier hun.
Det er første gang denne typen ferdigretter tilbys i Norge.
Bye Larsen tror de nye rettene vil slå an hos dem som ønsker å lage mat selv, men som ikke får tiden til å strekke til.
Kvinner skeptiske
Ifølge en undersøkelse MMI har utført for Terina, synker begeistringen for boksmat med alderen. Kvinner er mest skeptiske. Det er nok en del som forbinder hermetikk med litt pregløs smak, fargeløst innhold og kjedelige bokser. Alt dette forsøker vi nå å gjøre noe med. Vi prøver rett og slett å gi selve varekategorien middagshermetikk et kvalitetsløft, sier Nina Bye Larsen.
Mennesker under 40 år, og særlig menn, spiser oftest boksmat til middag. Ifølge MMI-undersøkelsen står unge menn mellom 18 og 25 år for over halvparten av forbruket.
Joika er fortsatt landets bestselger, med 1,7 millioner bokser i året. Totalt spiser vi 9500 tonn middagshermetikk årlig, og det er mye mindre enn i gamle dager. Storhetstiden var på 1960- og 1970-tallet. De siste to tiårene har vi sett en svak, men jevn nedgang. Årsaken er først og fremst konkurranse fra frossen ferdigmat som pizza og gryteretter, sier Bye Larsen.
Tar opp kampen
Nå prøver hermetikkprodusenten Terina et nytt grep i kampen om ferdigmatkundenes gunst, og lanserer en serie raske retter, bestående av to komponenter.
Gryteretten og risblandingen skal varmes hver for seg, men selges i samme forpakning. Det gir boksene en uvanlig og iøynefallende form. Hele tilberedningen tar ikke mer enn fem minutter, sier hun.
Det er første gang denne typen ferdigretter tilbys i Norge.
Bye Larsen tror de nye rettene vil slå an hos dem som ønsker å lage mat selv, men som ikke får tiden til å strekke til.
Kvinner skeptiske
Ifølge en undersøkelse MMI har utført for Terina, synker begeistringen for boksmat med alderen. Kvinner er mest skeptiske. Det er nok en del som forbinder hermetikk med litt pregløs smak, fargeløst innhold og kjedelige bokser. Alt dette forsøker vi nå å gjøre noe med. Vi prøver rett og slett å gi selve varekategorien middagshermetikk et kvalitetsløft, sier Nina Bye Larsen.
Mennesker under 40 år, og særlig menn, spiser oftest boksmat til middag. Ifølge MMI-undersøkelsen står unge menn mellom 18 og 25 år for over halvparten av forbruket.