Meny
07.03.2006

Digitale hussentraler:epokeskifte for Varner

Det var et epokeskifte da vi gikk fra analoge til digitale sentraler i 1997/98, sier IT-Arkitekt i Varner Gruppen, Inge E. Kjølsvik. – ISDN ble valgt som bærer for data mellom butikk og sentraladministrasjonen.
Det ble installert flere hundre hussentraler fra Aastra Telecom Norway AS. – Løsningen har så langt fungert utmerket, understreker han. I 1997/98 var Varner Gruppen på søk en kommunikasjonsplattform i forbindelse til migrering av løsninger for år 2000-skiftet.

YIT Building Systems AS ble valgt som leverandør av tekniske bygginstallasjoner og Aastra som leverandør av telefonisentraler i Norge på større butikker, mens små benyttet mindre digitaladaptere.

I dag er samarbeidet utvidet til de nordiske landene Sverige, Danmark og Finland, og Aastra er standard sentral i alle butikker uavhengig av størrelse.

I de mindre butikkene ble det valgt å kjøre en enklere ISDN adapterløsning ettersom ISDN-sentraler hadde en for høy kostnad i forhold til bruksområdet. 

Ulempen var at teknologien bare hadde en levetid på 3 til 4 år. – Begrensninger i levetiden på utstyret gjorde at vi måtte foreta sonderinger i markedet etter en bedre løsning, sier Kjølsvik.

Bedre funksjonalitet og oppetid
I begynnelsen erstattet Varner Alcatel med Aastra i større butikker, og i 2001 presenterte YIT/Aastra sin nye PBX-serie som hadde samme funksjonalitet og kvalitet, men til en pris (kost/nytte) som passet butikker (mindre lokasjoner).
  
Aastra utviklet nye sentraler med funksjonalitet tilpasset vår organisasjon. I en butikk er det tradisjonelt en mengde løsninger som baserer seg på analog kommunikasjon, som bankterminaler, telleterminaler, kassekommunikasjon og alarm.

Funksjonaliteten i Aastra-sentralene ga oss bedre opptid på linjene. Teknologien ble tilpasset både de små og store butikkene. Erfaringene fra de eldre Aastra-sentralene gjorde at vi også ville teste den nye løsningen i våre Cubus-butikker.

Kvaliteten og stabiliteten var så god at vi valgte å installere samme type hussentraler på våre butikker over hele Norge, sier Kjølsvik. Han legger til at dette var et erfaringsbasert prosjekt der kost/nytte ble vurdert.

Pris og kvalitet
Varner har alltid en løpende vurdering av eksisterende leverandører og er løpende informert om hva som skjer i markedet. Testing av nye løsninger skjer gjerne i sammenheng med etablering i nye markeder der lokale leverandører har andre anbefalinger og garantier.

Som oftest skiftes disse systemene til Aastra etter en stund. Så langt har leverandøren hatt et langt bedre pris- og kvalitetstilbud enn sine konkurrenter. I dag benytter vi samme teknologiske plattform i de fleste land hvor vi er representert, sier Kjølsvik.

I Skandinavia har YIT installasjons- og idriftsettingsansvaret. Alle butikkene i Danmark baserer seg på denne løsningen. I Sverige er vi kommet godt i gang med utskiftningsarbeidet.

Butikker i Tyskland og Polen benytter samme løsning, og tidligere øst blokkland, som Polen, supporteres fra Norge. Vi har i underkant av 1000 butikker i Europa.  Halvparten av dem har nå installert hussentral fra Aastra, sier Kjølsvik.

Brukererfaring
Hussentralen er stabil og tilnærmelsesvis vedlikeholdsfri og dekker i dag de fleste behov til Varner. – Vi har derfor ingen planer om å bytte den ut.

Vi har nå fått en løsning som deler ISDN-linjen opp slik at vi kan benytte den til forskjellige typer overføringer.

Alt baser seg på sentral drift, sentral support og like løsninger i alle land der vi er representert. Vi er derfor avhengig av en leverandør med geografisk tilstedeværelse i alle land der vi har butikker. Aastra oppfyller disse krav, sier Kjølsvik.

Utfordringer
– Sammen med Aastra har vi startet diskusjonen om neste generasjon kommunikasjonsutstyr med Aastra-sentral som bærer av IP. I fremtiden forventer vi en sterk vekst i bruken av IP innenfor retail.

Vi må dra nytte av plattformen og hele tiden vurdere konvergensen mellom tale og data, sier Kjølsvik. Han legger til at Varner vurderer bruken av trådløs infrastruktur i butikkene.

Kommunikasjonsutstyret skal være enkelt å håndtere. Vårt personell skal primært selge klær og ikke ha dyp teknologikunnskap. Derfor vurderer vi hele tiden hvor mye av funksjonaliteten vi skal ta i bruk. Det blir en kost-/nyttevurdering.

Hvor mye får vi igjen for investeringen i form av lavere servicekostnader og lavere linjeleie. YIT og Aastra er en sentral sparringspartner på dette området.

Kost og ytelse
Den minste hussentralen fra Aastra (Ascotel 200) er designet for små enkeltstående installasjoner. – Kost og ytelse gjør den fortsatt til en foretrukket løsning for vår brukere.

Med bl.a. mulighet for Dect-telefoni og systemapparater har sentralen de nødvendigste funksjoner som kreves av markedet. Det har vært få reklamasjoner på hussentralen siden den kom på markedet for over fire år siden, sier Bjørn Inge Lindhjem, som er direktør i Aastra Telecom Norway AS. Han legger til at de øvrige sentralene har IP-funksjonalitet.

IP-telefoni er her
– Unntaket er den minste sentralen. Den vil etter hvert bli supplert med en IP-basert hussentral, som kan dekke Varners fremtidige behov på dette området. Som Europas 3. største hussentralleverandør er vi alltid i nær dialog med våre kunder i utvikling og design av slike systemer.

Vi leverer løsninger for det nedre og øvre sjikt av SMB-markedet. I tillegg har vi store IP-baserte telefoninettverk for bedrifter med flere avdelinger. Det gjør oss til en komplett leverandør av telekommunikasjonsløsninger, sier Lindhjem.

Våre løsninger er designet for enkel og problemfri installasjon og benyttes bl.a. av IBM, NATO, NASA og Microsoft. I Europa er det etablert 550 000 systemer med 17 millioner brukere.

Grensesnitt for datakommunikasjon
Prosjektleder Jarle Simensen i YIT opplyser at YIT har levert flere hundre digitale hussentraler i Varners butikker med et enkelt og rimelig digitalt grensesnitt, som er et godt alternativ til analoge apparater. 
  
Sammen med Varners supportsenter styrer vi butikkene, sier Simensen. – De digitale sentralene er utstyrt med grensesnitt for datakommunikasjon. Når en ny installasjon blir iverksatt, sender Aastra hussentralen til Oslo der YIT programmerer dem etter en Varner-standard.

Deretter sendes sentralen til et av våre 60 avdelingskontorer der vårt personell installerer og terminerer den i butikkene. Når løsningen er installert, konfigureres den sentralt fra Oslo.

Kontrakten med Varner er viktig både for Aastra og oss. Vi har også installasjonsansvaret for butikkjedens lokasjoner i Skandinavia, avslutter Simensen.

Fremtid
Om fire til fem år regner Kjølsvik med at YIT og Aastra fortsatt er selskapets prefererte kommunikasjons- og installasjonsleverandører. – Vi beveger oss i ekspressfart inn på nye dataområder der kravet til brukervennlighet og funksjonalitet blir avgjørende.

Våre medarbeidere er avhengig av basisfunksjonalitet og ikke all verdens duppeditter som vil virke forstyrrende inn på arbeidsdagen. Vi vil i fremtiden oppgradere alle våre sentraler slik at vi kan benytte IP-teknologi..

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no