07.03.2006
Norsk storsatsing på raske betalingsterminaler
I løpet av ett år gjennomfører vi over 600 millioner transaksjoner gjennom norske betalingsterminaler. En norskutviklet programvare skal sørge for at det går raskest mulig.
Den norskutviklede programvaren SteriaPAY lanseres nå for bank- og betalingsterminaler. IT-selskapet Steria har allerede solgt over 3000 terminaler med den nye programvaren.
SteriaPAY er utviklet for det norske markedet, men vil på sikt også utvikles til bruk i de andre nordiske landene. Det spesielle med programvaren er at den kan brukes på mange ulike terminaltyper, og at den kan tilpasses til de fleste bransjer, sier Lasse Vangstein, salgsansvarlig i Steria.
Han forteller at store kjedebutikker som ICA, Skeidar og Møbelringen er blant de første som har anskaffet den nye løsningen. Ifølge Vangstein ligger det 20 år med erfaring og forskning bak den nylanserte programvaren.
Steria er i dag markedsleder på smartkort og elektronisk betalingsformidling i Norge, og har solgt over 100 000 betalingsterminaler på det norske markedet. Selskapet har i dag en markedsandel på omkring 70 prosent.
1 sekund
– Med SteriaPAY har vi utviklet en løsning som er både lett å lære for kassepersonell, lett å administrere for butikksjefen og enkelt å integrere i kassaløsningen. Vi satser nå på å bytte ut alle våre eksisterende løsninger i Norge med SteriaPAY, sier Vangstein.
Det er brukt mye tid på å gjøre løsningen så effektivt og hurtig som mulig. – Det folk flest vil legge merke til når de betaler med kort i butikken, er at transaksjonen vil gå raskere enn tidligere.
Transaksjonstiden ligger på rundt 1 sekund, noe som betyr mindre kø i kassen, sier Vangstein.
SteriaPAY er utviklet for det norske markedet, men vil på sikt også utvikles til bruk i de andre nordiske landene. Det spesielle med programvaren er at den kan brukes på mange ulike terminaltyper, og at den kan tilpasses til de fleste bransjer, sier Lasse Vangstein, salgsansvarlig i Steria.
Han forteller at store kjedebutikker som ICA, Skeidar og Møbelringen er blant de første som har anskaffet den nye løsningen. Ifølge Vangstein ligger det 20 år med erfaring og forskning bak den nylanserte programvaren.
Steria er i dag markedsleder på smartkort og elektronisk betalingsformidling i Norge, og har solgt over 100 000 betalingsterminaler på det norske markedet. Selskapet har i dag en markedsandel på omkring 70 prosent.
1 sekund
– Med SteriaPAY har vi utviklet en løsning som er både lett å lære for kassepersonell, lett å administrere for butikksjefen og enkelt å integrere i kassaløsningen. Vi satser nå på å bytte ut alle våre eksisterende løsninger i Norge med SteriaPAY, sier Vangstein.
Det er brukt mye tid på å gjøre løsningen så effektivt og hurtig som mulig. – Det folk flest vil legge merke til når de betaler med kort i butikken, er at transaksjonen vil gå raskere enn tidligere.
Transaksjonstiden ligger på rundt 1 sekund, noe som betyr mindre kø i kassen, sier Vangstein.