07.03.2006
En ny aktør går inn i fasademarkedet
James Hardie, som produserer fasadekledning av sementkompositt, har hatt en dominerende markedsposisjon i Australia og USA i mer enn 20 år.
Mer enn 3 millioner eneboliger i USA er blitt belagt med selskapet fasadekledning. Nå går James Hardie inn i det europeiske markedet med sine produkter laget av sementkompositt.
Disse fasadekledningene har lang levetid og skal, ifølge produsenten, kreve minimalt med vedlikehold. Selskapet søker nå partnere i Norge og de andre nordiske landene.
Søker samarbeid
Målet er å finne lokale, dynamiske installatører som ønsker å utvide sin virksomhet i nært samarbeid med en internasjonal aktør som fokuserer på kontinuerlig utvikling.
Selskapet opplyser at installatørene vil få effektive verktøy som vil forbedre markedsføringen og driften av virksomheten, inkludert installasjonsopplæring, verktøy og metoder for salg og markedsføring samt muligheter til kontinuerlig å forbedre sitt forretningskonsept.
Vinn-vinn-prinsippet
Partnerskapsstrategien er basert på vinn-vinn-prinsippet: Byggmesterne/entreprenørene utvikler en mer lønnsom virksomhet, og sluttkunden får et produkt som krever minimalt med vedlikehold.
James Hardies intensjon er å utvikle et nettverk av faglærte installatører som bidrar til at komposittindustrien får et vellykket fotfeste i de nordiske markedene.
I Norge mener byggevarekjeden Optimera at et samarbeid med James Hardie vil være en innovativ mulighet til å tilby kundene et omfattende servicekonsept via Optimera/Montér-butikkene. Optimera vil være distributør av produktene gjennom sine proffanlegg og Montér byggvarehus, sier kategorisjef Atle Nilsen i Optimera.
Flere fordeler
HardiPlank og HardiTrim fasadekledninger minner om tradisjonelle fasadekledninger i tre når det gjelder utseende, men de krever mindre vedlikehold og skal være mer motstandsdyktige i det værharde nordiske klimaet, opplyse selskapet til Ny Teknikk.
Fasadeproduktene skal være enkle å bearbeide, og de passer til både nye og gamle bygninger, enten som komplette fasader eller for å forbedre bygningens utseende. De kan også kombineres med andre materialer.
I tillegg til ventilerte fasader inkluderer bruksområdene gavler og rafter.
Disse fasadekledningene har lang levetid og skal, ifølge produsenten, kreve minimalt med vedlikehold. Selskapet søker nå partnere i Norge og de andre nordiske landene.
Søker samarbeid
Målet er å finne lokale, dynamiske installatører som ønsker å utvide sin virksomhet i nært samarbeid med en internasjonal aktør som fokuserer på kontinuerlig utvikling.
Selskapet opplyser at installatørene vil få effektive verktøy som vil forbedre markedsføringen og driften av virksomheten, inkludert installasjonsopplæring, verktøy og metoder for salg og markedsføring samt muligheter til kontinuerlig å forbedre sitt forretningskonsept.
Vinn-vinn-prinsippet
Partnerskapsstrategien er basert på vinn-vinn-prinsippet: Byggmesterne/entreprenørene utvikler en mer lønnsom virksomhet, og sluttkunden får et produkt som krever minimalt med vedlikehold.
James Hardies intensjon er å utvikle et nettverk av faglærte installatører som bidrar til at komposittindustrien får et vellykket fotfeste i de nordiske markedene.
I Norge mener byggevarekjeden Optimera at et samarbeid med James Hardie vil være en innovativ mulighet til å tilby kundene et omfattende servicekonsept via Optimera/Montér-butikkene. Optimera vil være distributør av produktene gjennom sine proffanlegg og Montér byggvarehus, sier kategorisjef Atle Nilsen i Optimera.
Flere fordeler
HardiPlank og HardiTrim fasadekledninger minner om tradisjonelle fasadekledninger i tre når det gjelder utseende, men de krever mindre vedlikehold og skal være mer motstandsdyktige i det værharde nordiske klimaet, opplyse selskapet til Ny Teknikk.
Fasadeproduktene skal være enkle å bearbeide, og de passer til både nye og gamle bygninger, enten som komplette fasader eller for å forbedre bygningens utseende. De kan også kombineres med andre materialer.
I tillegg til ventilerte fasader inkluderer bruksområdene gavler og rafter.