05.02.2006
Ultrafiolett lys til billakkering
Steinsplinter, vaskebørster, haglbyger og grener fra hagebusker – alt dette kan lage riper i lakken på bilen din.
For å gjøre at lakken motstår slike små ”kollisjoner” uten at den blir skadet, tar flere og flere bilprodusenter i bruk UV-stråling for å herde lakken. I malingsprosessen blir små partikler malingspulver spredt over bilen der de kleber seg løst til metallet.
Ikke før pulveret har smeltet i en oppvarmet sone i fabrikken – fulgt av UV-stråling – skjer det en kryssforbindelse der polymermolekylene i lakken former et tett nettverk. På denne måten dannes et ekstremt hardt og ripesikkert lag.
Men før malingsprosessen kan starte, må ingeniørene for hver ny bilmodell teste ut hvor mange UV-lamper som må monteres og på hvilke punkter, og hvordan de skal beveges for å herde alle de lakkerte delene jevnt. Hvis strålingen er for sterk, vil lakken bli skjør, og hvis det er for lite stråling, vil lakken bli for myk.
Ikke før pulveret har smeltet i en oppvarmet sone i fabrikken – fulgt av UV-stråling – skjer det en kryssforbindelse der polymermolekylene i lakken former et tett nettverk. På denne måten dannes et ekstremt hardt og ripesikkert lag.
Men før malingsprosessen kan starte, må ingeniørene for hver ny bilmodell teste ut hvor mange UV-lamper som må monteres og på hvilke punkter, og hvordan de skal beveges for å herde alle de lakkerte delene jevnt. Hvis strålingen er for sterk, vil lakken bli skjør, og hvis det er for lite stråling, vil lakken bli for myk.