05.02.2006
Night Vision fra Bosch– infrarød teknologi for større sikkerhet i mørket
Ola Bilist skulle gjerne se at nye bilkomponenter knyttet til sikkerhet raskere kunne implementeres i mellomklassebiler og ikke forbeholdes dyre og vanligvis for de fleste i Norge: uaktuelle bilmodeller.
Det gjelder i særdeleshet såkalt ”Night Vision”, som nå kommer på det norske markedet i S-klasse til Mercedes-Benz. Vintermørke veier med et utall lurende farer i veikanten er nattbilisters mareritt.
Med møtende trafikk er muligheten for å oppdage hindre i veibanen vesentlig redusert. Slitte frontruter gjør det enda verre, ved reflekser i egen frontrute og splintring av lys fra annen trafikk. Egen bils lyskastere har begrenset virkning og lyser ikke langt nok fremover, selv i normal trafikk.
”Night Vision” er navnet på et nytt sikkerhetsprodukt fra Bosch. Foreløpig er det eksklusivt for det europeiske bilmarkedet. Bilføreren får med systemet økt sin siktstrekning til 150 meter – uten å blende motgående trafikk.
”Night Vision” inkluderer et videokamera som festes bak speilet i frontruten, og som gjør opptak av veien forut. Veien opplyses fra bilen av to infrarøde lykter som er integrert i frontlyktene. Bildedataene bedømmes i en styreenhet som vises for bilføreren i et display i tide til at ulykker kan unngås. '
Systemet kan videreutvikles ved integrering i et annet system – varsling idet kjøretøyet er i ferd med å forlate veibanen. Med dette systemet kan utkjøringsulykker reduseres.
”Night Vision” kan sammenlignes med den økte sikkerheten som antiskrenssystemet ESP gir. Forskningsdata viser at 50 % av fatale møteulykker reduseres med dette sikkerhetssystemet, som stadig flere av de nyere bilene på det norske markedet kan tilby.
Bosch antar at ”Night Vision” også vil bidra til å redusere ulykker, og mener at myndighetene gjennom avgiftspolitikken kan bidra til dette.
Med møtende trafikk er muligheten for å oppdage hindre i veibanen vesentlig redusert. Slitte frontruter gjør det enda verre, ved reflekser i egen frontrute og splintring av lys fra annen trafikk. Egen bils lyskastere har begrenset virkning og lyser ikke langt nok fremover, selv i normal trafikk.
”Night Vision” er navnet på et nytt sikkerhetsprodukt fra Bosch. Foreløpig er det eksklusivt for det europeiske bilmarkedet. Bilføreren får med systemet økt sin siktstrekning til 150 meter – uten å blende motgående trafikk.
”Night Vision” inkluderer et videokamera som festes bak speilet i frontruten, og som gjør opptak av veien forut. Veien opplyses fra bilen av to infrarøde lykter som er integrert i frontlyktene. Bildedataene bedømmes i en styreenhet som vises for bilføreren i et display i tide til at ulykker kan unngås. '
Systemet kan videreutvikles ved integrering i et annet system – varsling idet kjøretøyet er i ferd med å forlate veibanen. Med dette systemet kan utkjøringsulykker reduseres.
”Night Vision” kan sammenlignes med den økte sikkerheten som antiskrenssystemet ESP gir. Forskningsdata viser at 50 % av fatale møteulykker reduseres med dette sikkerhetssystemet, som stadig flere av de nyere bilene på det norske markedet kan tilby.
Bosch antar at ”Night Vision” også vil bidra til å redusere ulykker, og mener at myndighetene gjennom avgiftspolitikken kan bidra til dette.