05.02.2006
Materialretur har skiftet navn til Grønt Punkt Norge
Første januar 2006 skiftet Materialretur navn til Grønt Punkt Norge. Navnebyttet skyldes at selskapet ønsker å bli mer tydelig på hvilke tjenester de tilbyr.
Grønt Punkt Norge representerer næringslivets eget system for innsamling og gjenvinning av brukt emballasje. Næringslivet har gjennom avtaler med myndighetene forpliktet seg til å samle inn og gjenvinne mellom 60 % og 80 % av all emballasje som tilføres markedet.
Kostnadene forbundet med dette dekkes gjennom et emballasjevederlag som betales av norske bedrifter. Størrelsen på vederlaget avhenger av type og mengde emballasje hver bedrift bidrar med.
Grønt Punkt Norges hovedoppgave er å sørge for oppslutning om ordningen samt være bindeleddet mellom vederlagspliktige bedrifter og materialselskapene for emballasje, som er ansvarlige for tilrettelegging av innsamlings- og gjenvinningsordningene.
Grønt Punkt Norges viktigste virkemiddel er Grønt Punkt som er et internasjonalt etablert varemerke registrert i 24 europeiske land, deriblant Norge. Merket kan bare benyttes på emballasjen til medlemmer som er tilsluttet Grønt Punkt Norge AS, sier administrerende direktør Jaana Røine.
Våre funksjoner er uendret. Vi velger imidlertid et mer beskrivende navn for å understreke at Grønt Punkt er vårt varemerke. Navneskiftet vil også forenkle kommunikasjonen mot eksisterende og potensielle medlemmer.
Vi håper også at flere vederlagsbetalere synliggjør sitt miljøbidrag ved å merke emballasjen med Grønt Punkt, sier Røine. I tillegg er vi overbevist om at flere som bruker Grønt Punkt uten å ha rett til det i dag, nå vil tegne medlemskap i Grønt Punkt Norge AS.
Det er ikke tvil om at vårt tidligere navn skapte en del forvirring. Vi har utallige eksempler på at bedrifter trodde vi jobbet med avfallshenting. Hensikten med navneendringen er naturligvis også å bringe denne forvirringen til opphør.
Navnebyttet er en del av en fornyelsesprosess hvor vi i tillegg til nytt navn også får en ny grafisk profil, sier Røine. Det nye navnet er innført fra og med 1. januar 2006.
I en overgangsfase vil selskapet ha to nettadresser: www.grontpunkt.no og www.materialretur.no.
Kostnadene forbundet med dette dekkes gjennom et emballasjevederlag som betales av norske bedrifter. Størrelsen på vederlaget avhenger av type og mengde emballasje hver bedrift bidrar med.
Grønt Punkt Norges hovedoppgave er å sørge for oppslutning om ordningen samt være bindeleddet mellom vederlagspliktige bedrifter og materialselskapene for emballasje, som er ansvarlige for tilrettelegging av innsamlings- og gjenvinningsordningene.
Grønt Punkt Norges viktigste virkemiddel er Grønt Punkt som er et internasjonalt etablert varemerke registrert i 24 europeiske land, deriblant Norge. Merket kan bare benyttes på emballasjen til medlemmer som er tilsluttet Grønt Punkt Norge AS, sier administrerende direktør Jaana Røine.
Våre funksjoner er uendret. Vi velger imidlertid et mer beskrivende navn for å understreke at Grønt Punkt er vårt varemerke. Navneskiftet vil også forenkle kommunikasjonen mot eksisterende og potensielle medlemmer.
Vi håper også at flere vederlagsbetalere synliggjør sitt miljøbidrag ved å merke emballasjen med Grønt Punkt, sier Røine. I tillegg er vi overbevist om at flere som bruker Grønt Punkt uten å ha rett til det i dag, nå vil tegne medlemskap i Grønt Punkt Norge AS.
Det er ikke tvil om at vårt tidligere navn skapte en del forvirring. Vi har utallige eksempler på at bedrifter trodde vi jobbet med avfallshenting. Hensikten med navneendringen er naturligvis også å bringe denne forvirringen til opphør.
Navnebyttet er en del av en fornyelsesprosess hvor vi i tillegg til nytt navn også får en ny grafisk profil, sier Røine. Det nye navnet er innført fra og med 1. januar 2006.
I en overgangsfase vil selskapet ha to nettadresser: www.grontpunkt.no og www.materialretur.no.