05.02.2006
Verdens gjerrigste bilrace
Det blir lite motorvræl og svidd gummi når startskuddet går for årets ”Shell Eco-Marathon” 19. mai på Nogaro-banen i Frankrike.
Publikums snork fra tribunene vil trolig overdøve bilenes minimotorer når de i 30 km/t somler seg 7 runder rundt den 4 kilometer lange racerbanen. I dette Shell-løpet er det ikke viktig å komme først, men å bruke minst energi.
Dagens rekord forteller hva det dreier seg om: Fjorårets vinnerbil klarte å kjøre 3836 kilometer på èn liter Shell-bensin. Det er faktisk verdensrekord for bensindrevne biler.
Det tilsvarer for eksempel tur/retur Oslo–Trondheim nærmere 4 ganger på en liter normalbensin – eller en tur fra Oslo til Bergen for kr. 1,50 – grovt regnet. Eller fra Paris til Peking på under 4 liter.
Norsk debut i 2005
De over 200 løpsbilene som stiller til start i Shell Eco-Marathon 2006 er konstruert og bygd av ungdom fra tekniske skoler, universiteter og læresteder over det meste av Europa.
Til tross for at løpet har vært arrangert hvert eneste år siden 1977, var ikke Norge på deltakerlista før i 2005. Da stilte 3. klasse ved Høyskolen i Østfold til start med bybilen Citadine.
Denne bilen kjørte i klassen for bensindrevne biler med en ombygd gressklippermotor som energikilde. Bilen fikk aldri fullført løpet på grunn av umulige værforhold, men fikk likevel stor pokal for ”Special Effort”, som fritt oversatt kanskje kan bety ”umåtelig innsats”.
Til sommeren er Høyskolen i Østfold på plass på startstreken igjen med nytt mannskap og ny bil, og denne gang har elevene konstruert en bil med hydrogenmotor.
Morgendagens biler
Det viktigste med Shell Eco-Marathon er at de tekniske skolene som deltar med spesialbygde biler, skal ha en interessant skoleoppgave å jobbe med og et spennende billøp å delta i. Vi synes det er flott at norske skoler nå har sett at Norge så absolutt har mulighet til å bli med og hevde seg i det årlige løpet i Frankrike, sier Jacob Olsbø i AS Norske Shell.
Elevene får en enestående sjanse til å virkeliggjøre de temaene de har på læreplanen og bruke det de lærer i en spennende konkurranse. I Shell har vi alltid hatt fokus på energiøkonomisering og alternative motortyper, og vi følger nøye med når løpsbilene rulles frem. Det er morgendagens konstruktører og fremtidens kjøretøy det er snakk om!
Helt fra tegnebrettet
For å delta i tet i konkurransen har elevene ofte jobbet intenst i et helt skoleår. Mange har ”arvet” bilen etter forrige skoleklasse, mens andre – som Høyskolen i Østfold – har bygd bilen helt fra tegnebrettet.
Understell og hjuloppheng er konstruert og montert, karosseriet bygd i vektbesparende materialer og motoren videreutviklet og finjustert for ikke å sløse en eneste dråpe verdifullt drivstoff. Slik lærer elevene mye om bilkonstruksjon og motorutvikling samtidig som de opplever samarbeid og prosjektstyring på høyt nivå.
Til neste eco-løp er det allerede påmeldt 210 biler fra 17 land, og arrangørene venter mer enn 5000 ungdommer i løpsdepotet og på tribuner når startskuddet går.
Dagens rekord forteller hva det dreier seg om: Fjorårets vinnerbil klarte å kjøre 3836 kilometer på èn liter Shell-bensin. Det er faktisk verdensrekord for bensindrevne biler.
Det tilsvarer for eksempel tur/retur Oslo–Trondheim nærmere 4 ganger på en liter normalbensin – eller en tur fra Oslo til Bergen for kr. 1,50 – grovt regnet. Eller fra Paris til Peking på under 4 liter.
Norsk debut i 2005
De over 200 løpsbilene som stiller til start i Shell Eco-Marathon 2006 er konstruert og bygd av ungdom fra tekniske skoler, universiteter og læresteder over det meste av Europa.
Til tross for at løpet har vært arrangert hvert eneste år siden 1977, var ikke Norge på deltakerlista før i 2005. Da stilte 3. klasse ved Høyskolen i Østfold til start med bybilen Citadine.
Denne bilen kjørte i klassen for bensindrevne biler med en ombygd gressklippermotor som energikilde. Bilen fikk aldri fullført løpet på grunn av umulige værforhold, men fikk likevel stor pokal for ”Special Effort”, som fritt oversatt kanskje kan bety ”umåtelig innsats”.
Til sommeren er Høyskolen i Østfold på plass på startstreken igjen med nytt mannskap og ny bil, og denne gang har elevene konstruert en bil med hydrogenmotor.
Morgendagens biler
Det viktigste med Shell Eco-Marathon er at de tekniske skolene som deltar med spesialbygde biler, skal ha en interessant skoleoppgave å jobbe med og et spennende billøp å delta i. Vi synes det er flott at norske skoler nå har sett at Norge så absolutt har mulighet til å bli med og hevde seg i det årlige løpet i Frankrike, sier Jacob Olsbø i AS Norske Shell.
Elevene får en enestående sjanse til å virkeliggjøre de temaene de har på læreplanen og bruke det de lærer i en spennende konkurranse. I Shell har vi alltid hatt fokus på energiøkonomisering og alternative motortyper, og vi følger nøye med når løpsbilene rulles frem. Det er morgendagens konstruktører og fremtidens kjøretøy det er snakk om!
Helt fra tegnebrettet
For å delta i tet i konkurransen har elevene ofte jobbet intenst i et helt skoleår. Mange har ”arvet” bilen etter forrige skoleklasse, mens andre – som Høyskolen i Østfold – har bygd bilen helt fra tegnebrettet.
Understell og hjuloppheng er konstruert og montert, karosseriet bygd i vektbesparende materialer og motoren videreutviklet og finjustert for ikke å sløse en eneste dråpe verdifullt drivstoff. Slik lærer elevene mye om bilkonstruksjon og motorutvikling samtidig som de opplever samarbeid og prosjektstyring på høyt nivå.
Til neste eco-løp er det allerede påmeldt 210 biler fra 17 land, og arrangørene venter mer enn 5000 ungdommer i løpsdepotet og på tribuner når startskuddet går.