27.11.2005
Kombilift gjør lagerhåndteringen enklere
Kombilift er en dieseldrevet fireveis-truck med drift på alle tre hjul. Den kan arbeide både inne og ute, og er designet for å håndtere lange løft i rom med begrenset plass.
Kombilift, som også er navnet på produsenten, er et irsk selskap, og trucken importeres og markedsføres i Norge av Materialhåndtering, som har vært med på å utvikle trucken. På verdensbasis har fabrikken solgt 4000 maskiner. Her i Norge er det til nå solgt 100 maskiner.
Spesielle egenskaper
Det spesielle med kombilift er at den kan operere med lange løft i rom med begrenset plass. Det gjør at den er særlig anvendelig innenfor trelastindustrien der den skal plassere eller hente ut trematerialer i mange meters lengder i reoler. Men den er også anvendelig i industrier som lagrer eller produserer rør i forskjellige lengder og dimensjoner.
Kombilift kan bevege seg i alle fire retninger og kan kjøre sideveis med gaflene 90 grader på kjøreretningen. Det gjør at den kan operere i korridorer på to meters bredde. Løftekapasiteten er fra 3 til 14 tonn.
Masten kan skyves ut og inn, og dekkene er konstruert for at trucken skal kunne kjøre både inne og ute. Trucken kan leveres både med dieselmotor, elektrisk drift og gassdrift.
Valgt av Hedalm/Anebyhus
Hedalm/Anebyhus på Ilseng i Hedmark, en av landets største produsenter av ferdighuselementer, fant ut at de måtte gå til anskaffelse at en ny truck da de la om produksjonen.
Med ferdighuselementer på inntil ti meters lengde måtte de ha en truck som kunne håndtere lange og tunge løft. Det var også et poeng at trucken måtte ha forholdsvis store hjul som kunne gi god fremkommelighet på glatt underlag.
Den måtte kunne kombineres til både innendørs og utendørs bruk. Valget falt på en dieseldrevet fireveis Kombilift, som oppfylte fabrikkens krav.
Trucken brukes blant annet til lasting av ferdigelementer opp på trailere. Når ferdigelementene kommer til lageret, pakkes åtte og åtte elementer sammen til såkalte hiv (løft) hver på seks tonn, som så transporteres av trucken fra lageret til trailere ute.
Selv om trucken i dag bare utnyttes 50 %, mener logistikksjef Kjell Nordlien at det var en riktig investering, særlig med tanke på bedriftens fremtidige satsinger.
Med en løftekapasitet på 14 tonn er trucken landets kraftigste dieseldrevne fireveis-truck. Den er utstyrt med en stillegående Kubota turbodieselmotor. Masten er produsert av italienske Elicar. Trucken har en egenvekt på 16 tonn.
Stabiliteten sikres ved at den har lavt tyngdepunkt, og at nærmere halvparten av vekten ligger i forkant av trucken når den er uten last. Trucken har hydraulisk styring.
Spesielle egenskaper
Det spesielle med kombilift er at den kan operere med lange løft i rom med begrenset plass. Det gjør at den er særlig anvendelig innenfor trelastindustrien der den skal plassere eller hente ut trematerialer i mange meters lengder i reoler. Men den er også anvendelig i industrier som lagrer eller produserer rør i forskjellige lengder og dimensjoner.
Kombilift kan bevege seg i alle fire retninger og kan kjøre sideveis med gaflene 90 grader på kjøreretningen. Det gjør at den kan operere i korridorer på to meters bredde. Løftekapasiteten er fra 3 til 14 tonn.
Masten kan skyves ut og inn, og dekkene er konstruert for at trucken skal kunne kjøre både inne og ute. Trucken kan leveres både med dieselmotor, elektrisk drift og gassdrift.
Valgt av Hedalm/Anebyhus
Hedalm/Anebyhus på Ilseng i Hedmark, en av landets største produsenter av ferdighuselementer, fant ut at de måtte gå til anskaffelse at en ny truck da de la om produksjonen.
Med ferdighuselementer på inntil ti meters lengde måtte de ha en truck som kunne håndtere lange og tunge løft. Det var også et poeng at trucken måtte ha forholdsvis store hjul som kunne gi god fremkommelighet på glatt underlag.
Den måtte kunne kombineres til både innendørs og utendørs bruk. Valget falt på en dieseldrevet fireveis Kombilift, som oppfylte fabrikkens krav.
Trucken brukes blant annet til lasting av ferdigelementer opp på trailere. Når ferdigelementene kommer til lageret, pakkes åtte og åtte elementer sammen til såkalte hiv (løft) hver på seks tonn, som så transporteres av trucken fra lageret til trailere ute.
Selv om trucken i dag bare utnyttes 50 %, mener logistikksjef Kjell Nordlien at det var en riktig investering, særlig med tanke på bedriftens fremtidige satsinger.
Med en løftekapasitet på 14 tonn er trucken landets kraftigste dieseldrevne fireveis-truck. Den er utstyrt med en stillegående Kubota turbodieselmotor. Masten er produsert av italienske Elicar. Trucken har en egenvekt på 16 tonn.
Stabiliteten sikres ved at den har lavt tyngdepunkt, og at nærmere halvparten av vekten ligger i forkant av trucken når den er uten last. Trucken har hydraulisk styring.