24.11.2005
Visittkortets tid er forbi – mobiltelefonen tar over
1600 besøkende og 120 utstillere var alle utrustet med ShotCodes.
Det svensk-nederlandske selskapet OP3 hadde sitt store gjennombrudd på messemarkedet da de ble introdusert på Holland Innovation i Haag. For første gang ble det arrangert en interaktiv messe i ordets rette forstand.
Dårlige nyheter, 90 % av alle innovasjoner blir aldri produkter, sa Wouter Pijzel, administrerende direktør for den nederlandske organisasjonen for innovatører ”de Nederlandse Orde van Uitvinders”.
”Men det gjelder ikke Dennis Hettema, som har utviklet en ny applikasjon for mobiltelefoner,” skrev den nederlandske avisen Trouw.
Slik det er vanlig på messer, fikk alle besøkende på Holland Innovation et navnskilt til å henge om halsen, men på dette skiltet var det denne gang også en ShotCode – en spesiell ”strekkode” for hver person, og som var lenket til e-postadressen.
Ved interessante møter skannet de ganske enkelt hverandres ShotCodes med sin kameramobil og sendte personopplysninger direkte som mail. I stedet for å ha samlet en stor pakke med visittkort etter messen kunne de besøkende i stedet finne all nødvendig informasjon på sine datamaskiner.
Messe- og seminarindustrien er et av de markedene vi undersøker, og som vi tror kan være aktuell for vårt ShotCode-produkt, sier OP3’s administrerende direktør og grunnlegger, Dennis Hettema, som er svært fornøyd med den oppmerksomheten som selskapet fikk under Holland Innovation.
De besøkende som ikke hadde en kompatibel mobiltelefon, og som valgte å få hjelp av OP3’s medarbeidere på messen, fikk en forsmak på teknikken. Ved åtte ulike dataterminaler fantes det webkameraer. Når de besøkende ”filmet” sine ShotCodes, fikk de informasjon på en dataskjerm om hvilke ulike arrangementer de hadde meldt seg på på den aktuelle messedagen.
I dag er 60 ulike kameramobiler fra forskjellige produsenter kompatible med ShotCode-teknikken, og stadig flere mobiltelefoner kommer med. ShotCode-programmet krever liten plass i kameramobilen, den er gratis, og alle som vil, kan enkelt skape sine egne ShotCodes og lenke dem til valgfrie internettadresser.
I tillegg tilbyr OP3 automatisk optimering av internettsidene slik at disse blir lettleste selv i kameramobilenes små skjermer. OP3 er representert i Nederland, og hovedkontoret ligger i Åmål i Sverige, en by som for øvrig er valgt til verdens nest beste i sin størrelseskategori.
Dårlige nyheter, 90 % av alle innovasjoner blir aldri produkter, sa Wouter Pijzel, administrerende direktør for den nederlandske organisasjonen for innovatører ”de Nederlandse Orde van Uitvinders”.
”Men det gjelder ikke Dennis Hettema, som har utviklet en ny applikasjon for mobiltelefoner,” skrev den nederlandske avisen Trouw.
Slik det er vanlig på messer, fikk alle besøkende på Holland Innovation et navnskilt til å henge om halsen, men på dette skiltet var det denne gang også en ShotCode – en spesiell ”strekkode” for hver person, og som var lenket til e-postadressen.
Ved interessante møter skannet de ganske enkelt hverandres ShotCodes med sin kameramobil og sendte personopplysninger direkte som mail. I stedet for å ha samlet en stor pakke med visittkort etter messen kunne de besøkende i stedet finne all nødvendig informasjon på sine datamaskiner.
Messe- og seminarindustrien er et av de markedene vi undersøker, og som vi tror kan være aktuell for vårt ShotCode-produkt, sier OP3’s administrerende direktør og grunnlegger, Dennis Hettema, som er svært fornøyd med den oppmerksomheten som selskapet fikk under Holland Innovation.
De besøkende som ikke hadde en kompatibel mobiltelefon, og som valgte å få hjelp av OP3’s medarbeidere på messen, fikk en forsmak på teknikken. Ved åtte ulike dataterminaler fantes det webkameraer. Når de besøkende ”filmet” sine ShotCodes, fikk de informasjon på en dataskjerm om hvilke ulike arrangementer de hadde meldt seg på på den aktuelle messedagen.
I dag er 60 ulike kameramobiler fra forskjellige produsenter kompatible med ShotCode-teknikken, og stadig flere mobiltelefoner kommer med. ShotCode-programmet krever liten plass i kameramobilen, den er gratis, og alle som vil, kan enkelt skape sine egne ShotCodes og lenke dem til valgfrie internettadresser.
I tillegg tilbyr OP3 automatisk optimering av internettsidene slik at disse blir lettleste selv i kameramobilenes små skjermer. OP3 er representert i Nederland, og hovedkontoret ligger i Åmål i Sverige, en by som for øvrig er valgt til verdens nest beste i sin størrelseskategori.