03.11.2005
Nissan lanserer ny gaffeltruck i DX-serien
Den nye modellen leveres med fungertuppkontroll i armlenet, og armlenet følger stolens bevegelse.
Det innebærer at føreren alltid har en ledig hånd til bruk på rattet. Modellen har ”Clear Vision” støt- og vibrasjonsabsorberende førerhus. Propantruckene leveres med 3-veis katalysator. Førerplassen kan justeres individuelt og har sikkerhetsbelte og hoftestøtte. Rattet kan justeres for den enkelte truckfører.
Produsenten har lagt vekt på at trucken skal være ergonomisk, sikker og økonomisk. Støynivået i en 1,5 tonner er målt til maks 73 dB(A) ved førerens øre. Førerplassen kan justeres individuelt og har sikkerhetsbelte og hoftestøtte.
Den 4-punkts støydempende førerplassen tar opp ujevnheter i underlaget, noe som skal minske motorstøyen.
DX-serien kan, etter kundens ønsker, utstyres med mekaniske eller elektrohydrauliske spaker. Fingertuppkontrollen, kombinert med elektrisk girvelger, er plassert rett ved siden av førerplassen.
Kjørehastigheten for DX-serien er 19,5 km/t, og løftehastigheten er 70 mm/s. Truckene leveres med 2-stegs frisiktsmaster som standard, noe som skal gi optimal sikt. Nissan Forklift tilbyr også 3-stegsmaster, bygd etter det såkalte ”Optiview”-prinsippet, der sikten oppgis å være svært god.
Vanligvis har 3-stegsmastene en løftesylinder plassert i midten. I ”Optiview”-mastene er denne sylinderen erstattet med to mindre sylindre plassert ut mot siden for å bedre sikten. Disse mastene er særlig fordelaktige ved lave løft.
Propanmotorene er utstyrt med 3-veis katalysator, der forholdet mellom gass og luft blir justert for et optimalt gassforbruk, samtidig som utslippet justeres ned. Nissans TD27 dieselmotor oppfyller avgasskravene i Euro IIIA-bestemmelsene. For ytterligere reduksjon av utslippet kan trucken utstyres med DPF-filter, et sotpartikkelfilter som er utviklet av Nissan.
Selskapet opplyser til Ny Teknikk at motoren har et svært lavt drivstoff-forbruk. Målt etter fabrikkens VDI-norm bruker en DX-truck med 2,5 tonns kapasitet og Nissan TD27 dieselmoter rundt 2 liter pr. time
Produsenten har lagt vekt på at trucken skal være ergonomisk, sikker og økonomisk. Støynivået i en 1,5 tonner er målt til maks 73 dB(A) ved førerens øre. Førerplassen kan justeres individuelt og har sikkerhetsbelte og hoftestøtte.
Den 4-punkts støydempende førerplassen tar opp ujevnheter i underlaget, noe som skal minske motorstøyen.
DX-serien kan, etter kundens ønsker, utstyres med mekaniske eller elektrohydrauliske spaker. Fingertuppkontrollen, kombinert med elektrisk girvelger, er plassert rett ved siden av førerplassen.
Kjørehastigheten for DX-serien er 19,5 km/t, og løftehastigheten er 70 mm/s. Truckene leveres med 2-stegs frisiktsmaster som standard, noe som skal gi optimal sikt. Nissan Forklift tilbyr også 3-stegsmaster, bygd etter det såkalte ”Optiview”-prinsippet, der sikten oppgis å være svært god.
Vanligvis har 3-stegsmastene en løftesylinder plassert i midten. I ”Optiview”-mastene er denne sylinderen erstattet med to mindre sylindre plassert ut mot siden for å bedre sikten. Disse mastene er særlig fordelaktige ved lave løft.
Propanmotorene er utstyrt med 3-veis katalysator, der forholdet mellom gass og luft blir justert for et optimalt gassforbruk, samtidig som utslippet justeres ned. Nissans TD27 dieselmotor oppfyller avgasskravene i Euro IIIA-bestemmelsene. For ytterligere reduksjon av utslippet kan trucken utstyres med DPF-filter, et sotpartikkelfilter som er utviklet av Nissan.
Selskapet opplyser til Ny Teknikk at motoren har et svært lavt drivstoff-forbruk. Målt etter fabrikkens VDI-norm bruker en DX-truck med 2,5 tonns kapasitet og Nissan TD27 dieselmoter rundt 2 liter pr. time